Πέμπτη, 27 Ιουνίου 2013

Σημαντική η συμφωνία για τον αγωγό αερίου Trans-Adriatic Pipeline / TAP





Αύριο οι επίσημες ανακοινώσεις – Ενημέρωση Σαμαρά χθες από εκπροσώπους της κοινοπραξίας SOCAR και τον Αζέρο πρέσβη.







       Μέσω του αγωγού ΤΑΡ, δηλαδή μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, θα μεταφερθεί στην ευρωπαϊκή αγορά το φυσικό αέριο των κοιτασμάτων του Αζερμπαϊτζάν. Η απόφαση της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντανίζ ΙΙ έχει «κλειδώσει» και το μόνο που απομένει είναι η τυπική ανακοίνωση της επιλογής, αύριο στο Μπακού.
Στην κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
Αν και ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε νωρίς χθες από κλιμάκιο, αποτελούμενο από εκπροσώπους της κοινοπραξίας της αζέρικης κρατικής εταιρείας SOCAR και τον Αζέρο πρέσβη στην Αθήνα, Ραχμάν Μουσταφάγιεφ, ότι έχει επιλεγεί ο αγωγός ΤΑΡ, το Μαξίμου κήρυξε «σιγή ασυρμάτου» για το θέμα.
Αιτία ο σεβασμός, αφενός, του χρονοδιαγράμματος που η ίδια η κοινοπραξία έχει θέσει για επίσημη ανακοίνωση της επιλογής αυριο  Παρασκευή, αλλά και η δυσάρεστη εμπειρία από πρόωρες θριαμβολογίες για την επίτευξη άλλων επενδυτικών στόχων, που δεν ευοδώθηκαν την τελευταία στιγμή.
Ακόμα και η επίσημη ανακοίνωση του αυστριακού ομίλου OMV, λίγες ώρες αργότερα, ότι o ανταγωνιστικός Nabucco West, στον οποίο ο όμιλος ήταν βασικός επενδυτής, απορρίφθηκε από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, δεν μετέβαλε τη στάση της κυβέρνησης. 
Το κλιμάκιο συναντήθηκε, επίσης και ενημέρωσε τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλο και τον υπουργό Εθν. Αμυνας Δ. Αβραμόπουλο.
Η επιλογή του ΤΑΡ αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για τη χώρα.  
Το έργο από μόνο του μεταφράζεται σε άμεση ξένη επένδυση ύψους 1,5 δισ., μία από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, με τον ΤΑΡ σπάει μια «κατάρα» που ακολουθεί τη χώρα μας, όσον αφορά τη συμμετοχή της σε μεγάλα ενεργειακά πρότζεκτ. Η Ελλάδα αναφέρθηκε πολλάκις στο παρελθόν ως κομβικός «παίκτης» σε όλους τους σχεδιαζόμενους αγωγούς μεταφοράς ενέργειας προς την ευρωπαϊκή αγορά, κανένα όμως από τα σχέδια δεν προχώρησε. Τώρα, εμφανίζεται ως ένας δυνατός «κρίκος» στην αλυσίδα μεταφοράς αερίου από τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, γεγονός που συνεπάγεται αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της και της σημασίας στο ευρύτερο γεωπολιτικό γίγνεσθαι, δεδομένου ότι για την Ευρώπη τα αζέρικα κοιτάσματα αποτελούν τη σημαντικότερη εναλλακτική στην ενεργειακή εξάρτηση από τη Ρωσία.
Η κυβέρνηση χρειάστηκε να «τρέξει» τον τελευταίο χρόνο, προκειμένου ο αγωγός να αποκτήσει εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα καθιστούσαν την επιλογή του ρεαλιστική εναλλακτική στον σαφώς πιο ώριμο τότε Nabucco West. Αν και τα οικονομικά στοιχεία του ΤΑΡ (κόστος κατασκευής, μικρότερο μήκος, μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα) τον καθιστούσαν από την πρώτη στιγμή ελκυστική πρόταση, υπήρχε προβληματισμός για την «πολιτική ωριμότητα» του πρότζεκτ. Οι χώρες διέλευσης του Nabucco είχαν από την πρώτη στιγμή υπογράψει τις αναγκαίες διμερείς συμφωνίες, που διασφάλιζαν την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου.
Οι σχετικές συζητήσεις μεταξύ Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας άρχισαν μόλις πέρυσι τον Αύγουστο, με πρωτοβουλία του τέως υπουργού Εξωτερικών, κ. Δ. Αβραμόπουλου. Αθήνα, Ρώμη και Τίρανα χρειάστηκε να επιταχύνουν τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις, προκειμένου να ολοκληρωθεί η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, απαραίτητο στοιχείο του φακέλου υποψηφιότητας του αγωγού, η οποία έγινε τον Φεβρουάριο στην Αθήνα, λίγες εβδομάδες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας υποβολής του φακέλου προς την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ.
 Την ισχυρή πολιτική υποστήριξη της Αθήνας στην επιλογή του ΤΑΡ μετέφερε, δε, ο πρωθυπουργός, στον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίγιεφ, κατά την επίσκεψη εργασίας στο Μπακού, στις 19 Μαΐου.        www.kathimerini.gr

                                                       
                                                       

    
      Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:


1. Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline - IAP).
4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6. Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8. Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP

Μέτοχοι: TAP AXPO(EGL) (Ελβετία - 42,5%) Statoil (Νορβηγία - 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία - 15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δισ. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1.800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα.

ΠΗΓΗ

                                                
                                                  
                                                     

Μια καλή είδηση !!

          Είδηση ύψιστης γεωστρατηγικής & οικονομικής σημασίας,  για το μέλλον της χώρας, που το καθιστά σταθερότερο από πολλές απόψεις & ιδιαιτέρως θετικό για Β Ελλάδα.
Η χώρα μας καθίσταται ενεργειακός κόμβος.
Εαν αυτό συνδυαστεί με την Αζερικη Socar που εξαγοράζει την ΔΕΣΦΑ & στο μέλλον με το Ελληνικό & Κυπριακό ΦΑ της Μεσογείου, αντιλαμβανόμαστε για τι σημασίας επένδυση μιλάμε.
Με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ.
Επιπλέον ο ΤAP κατασκευάζεται χωρίς να επιβαρυνθεί οικονομικά η Ελλάδα ούτε κατ'ελαχιστον, ενω αναμένεται να μειωθεί αρκετά η τιμή του ΦΑ το οποίο σήμερα προμηθεύεται ακριβά απο την Ρωσία, ενω παράλληλα δημιουργούνται προοπτικές για  θέσεις εργασίας.

Τα έργα  μπορούν να αναλάβουν ελληνικές επιχειρήσεις αφού περί τα 550 χλμ απο τα 870 συνολικά θα είναι σε ελληνικό έδαφος.
   Αυτός είναι & ο λόγος που επιταχύνονται οι βλέψεις των Κινέζων στις αποκρατικοποιήσεις των λιμανιών & των σιδηροδρόμων αφού οι παράπλευροι αγωγοί για μεταφορά του ΦΑ βορειότερα & δυτικά θα αργήσουν περισσότερο.