Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ Ενας μεγαλος στοχαστης του 20ου αιωνα

Κορνήλιος Καστοριάδης-Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας




Μια συνέντευξη Κορνήλιου Καστοριάδη από τηλεοπτική συνέντυξη του 1990, πολύ επίκαιρη σε συνδιασμό με τα σημερινά πολιτικά δρώμενα στη χώρα μας.

-Συχνά λέγεται ότι η Ελλάδα είναι «προβληματική», στην Ελλάδα «όλα γίνονται στον αέρα», «χωρίς προγραμματισμό», «χωρίς βάρος». Με τέτοιες διαπιστώσεις συμφωνούν πολλοί. Αλλά περιορίζονται συνήθως μόνον στις διαπιστώσεις... Γνωρίζω ότι η ελληνική κατάσταση σας απασχολεί βαθειά. Ποια είναι η ερμηνεία σας για όσα συμβαίνουν; Γιατί συμβαίνουν έτσι τα πράγματα στην Ελλάδα; Ποιες οι βαθύτερες αιτίες;

-Κ.Κ.: Πρώτον, δεν ξέρω. Δεύτερον, στο μέτρο που μπορώ να ξέρω κάτι, είναι ότι η πολιτική ζωή του ελληνικού λαού τελειώνει περίπου το 404 π.Χ.

-Νομίζω ότι θα ενοχλήσει πολύ αυτή η διατύπωσή σας...

-Κ.Κ.: Τι να κάνουμε... Μιλώ για την πραγματική πολιτική ζωή του λαού ως αυτόνομου παράγοντα. Δεν μιλώ για μάχες, για αυτοκράτορες, για Μεγαλέξανδρους και Βασίλειους Βουλγαροκτόνους. Μετά τον 5ο π.Χ. αιώνα και την αυτοκυβέρνηση του λαού στις δημοκρατικές πόλεις -και πάντως, μετά τον περίεργο 4ο π.Χ. αιώνα- η ελληνική ελευθερία πεθαίνει. Οι ελληνικές πόλεις γίνονται υποχείριες των βασιλέων της Μακεδονίας. Βεβαίως, ο Αλέξανδρος και οι διάδοχοι του παίζουν έναν κοσμοϊστορικό ρόλο. Κατακτούν την Ασία και την Αίγυπτο. Διαδίδουν την ελληνική γλώσσα και παιδεία. Αλλά πολιτική ζωή, πλέον, δεν υπάρχει. Τα βασίλεια των διαδόχων του Αλεξάνδρου, ως πολιτική συγκρότηση, είναι ουσιαστικά μοναρχίες. Εξ άλλου, καθώς ξέρουμε, ο ίδιος ο Αλέξανδρος αντιμετώπισε στασιασμό των Ελλήνων που είχε πάρει μαζί του, διότι ήθελε να τους υποχρεώσει να γονυπετούν μπροστά του, όπως οι Πέρσες μπροστά στον Μεγάλο Βασιλέα - πράγμα ανθελληνικότατο. Τα βασίλεια των διαδόχων του Αλεξάνδρου, ως πολιτική συγκρότηση, είναι ουσιαστικά μοναρχίες. Σε όλη τη διάρκεια της ελληνιστικής εποχής οι ελληνικές πόλεις, με λίγες περιθωριακές και παροδικές εξαιρέσεις, αποτελούν παιχνίδια στα χέρια των ελληνιστικών δυναστειών. Ακολουθεί η ρωμαϊκή κατάκτηση, κάτω από την οποία οι ελληνικές πόλεις δεν έχουν παρά μόνον κοινοτική ζωή. Κατόπιν, έρχεται η βυζαντινή αυτοκρατορία. Το Βυζάντιο είναι μια ανατολική, θεοκρατική μοναρχία. Στο Βυζάντιο η πολιτική ζωή περιορίζεται στις ίντριγκες της Κωνσταντινούπολης, του αυτοκράτορα, των «δυνατών» και των ευνούχων της αυλής. Και βεβαίως, τα σχολικά μας βιβλία δεν αναφέρουν ότι στη βυζαντινή αυλή υπήρχαν ευνούχοι, όπως σ' αυτήν του Πεκίνου... Mετά το Βυζάντιο έρχεται η τουρκοκρατία. Μην ανησυχείτε, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα αναφέρω μόνον ότι επί τουρκοκρατίας όση εξουσία δεν ασκείται απ'ευθείας από τους Τούρκους, ασκείται από τους κοτζαμπάσηδες (τους εντολοδόχους των Τούρκων), οι οποίοι κρατούν τους χωριάτες υποχείριους. Συνεπώς, ούτε σ' αυτήν την περίοδο μπορούμε να μιλήσουμε για πολιτική ζωή. Όταν αρχίζει η Επανάσταση του 1821, διαπιστώνουμε από τη μια μεριά τον ηρωισμό του λαού και από την άλλη, σχεδόν αμέσως, την τεράστια αδυναμία να συγκροτηθεί μια πολιτική κοινωνία. Την επομένη της πτώσης της Τριπολιτσάς αρχίζουν οι εμφύλιοι πόλεμοι.

-Πού οφείλεται αυτή η «τεράστια αδυναμία να συγκροτηθεί μια πολιτική κοινωνία»; Ποίοι είναι οι λόγοι;

-Κ.Κ.: Ουδείς μπορεί να δώσει απάντηση στην ερώτηση, για ποιον λόγο, κάποιος, σε μιαν ορισμένη στιγμή, δεν δημιούργησε κάτι. Η συγκρότηση ενός λαού σε πολιτική κοινωνία δεν είναι δεδομένη, δεν είναι κάτι που χαρίζεται, αλλά κάτι που δημιουργείται. Μπορούμε απλώς να διαπιστώσουμε ότι, όταν απουσιάζει μια τέτοια δημιουργία, τα χαρακτηριστικά της προηγούμενης κατάστασης διατηρούνται ή αλλάζουν μόνο μορφή.

-Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτά στην ελληνική περίπτωση;

Κ.Κ.: Ορισμένα τα εντοπίζουμε, ήδη, στους εμφύλιους πολέμους της Επανάστασης του 1821. Βλέπουμε, για παράδειγμα, ότι η νομιμοφροσύνη και η αλληλεγγύη έχουν τοπικό ή τοπικιστικό χαρακτήρα, ισχυρότερο συχνά από τον εθνικό. Βλέπουμε, επίσης, ότι οι πολιτικές κατατάξεις και διαιρέσεις είναι συχνά σχετικές με τα πρόσωπα των «αρχηγών» και όχι με ιδέες, με προγράμματα, ούτε καν με «ταξικά» συμφέροντα. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό είναι η στάση απέναντι στην εξουσία. Στην Ελλάδα, μέχρι και σήμερα, το κράτος εξακολουθεί να παίζει τον ρόλο του ντοβλετιού, δηλαδή μιας αρχής ξένης και μακρινής, απέναντι στην οποία είμαστε ραγιάδες και όχι πολίτες. Δεν υπάρχει κράτος νόμου και κράτος δικαίου, ούτε απρόσωπη διοίκηση που έχει μπροστά της κυρίαρχους πολίτες. Το αποτέλεσμα είναι η φαυλοκρατία ως μόνιμο χαρακτηριστικό. Η φαυλοκρατία συνεχίζει την αιωνόβια παράδοση της αυθαιρεσίας των κυρίαρχων και των «δυνατών»: ελληνιστικοί ηγεμόνες, Ρωμαίοι ανθύπατοι, Βυζαντινοί αυτοκράτορες, Τούρκοι πασάδες, κοτζαμπάσηδες, Μαυρομιχάληδες, Κωλέττης, Δηλιγιάννης...

-Εξαιρέσεις δεν βλέπετε να υπάρχουν; Εξαιρέσεις εντοπισμένες κυρίως στον 19ο και στον 20ό αιώνα;

-Κ.Κ.: Ε, υπάρχουν δυο-τρεις εξαιρέσεις: ο Τρικούπης, ο Κουμουνδούρος, το βενιζελικό κίνημα στην πρώτη περίοδο του. Αλλά τα όποια αποτελέσματα τους καταστράφηκαν από τη δικτατορία του Μεταξά, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, τον ρόλο του παλατιού, τη δικτατορία της 21ης Απριλίου, την πασοκοκρατία. Στο μεταξύ, μεσολάβησε ο σταλινισμός που κατόρθωσε να διαφθείρει και να καταστρέψει αυτό που πήγαινε να δημιουργηθεί ως εργατικό και λαϊκό κίνημα στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα τα πληρώνουμε ακόμη. Μου ζητάτε να σας εξηγήσω... Μπορείτε να μου εξηγήσετε εσείς γιατί οι Έλληνες, που σκοτώνονταν εννέα χρόνια, για να απελευθερωθούν από τους Τούρκους, θέλησαν αμέσως μετά έναν βασιλιά; Και γιατί, αφού έδιωξαν τον Όθωνα, έφεραν τον Γεώργιο; Και γιατί μετά ζητούσαν «ελιά, ελιά και Κώτσο βασιλιά»;

-Μα, οι δικές σας απαντήσεις ενδιαφέρουν ιδίως όταν αφορούν ερωτήματα που εσείς θέτετε, θα θέλατε, λοιπόν, να διατυπώσετε τις απόψεις σας;

-K.K.: Σύμφωνα με την παραδοσιακή «αριστερή» άποψη, όλα αυτά τα επέβαλαν η Δεξιά, οι κυρίαρχες τάξεις και η μαύρη αντίδραση. Μπορούμε όμως να πούμε ότι όλα αυτά τα επέβαλαν στον ελληνικό λαό ερήμην του ελληνικού λαού; Μπορούμε να πούμε ότι ο ελληνικός λαός δεν καταλάβαινε τι έκανε; Δεν ήξερε τι ήθελε, τι ψήφιζε, τι ανεχόταν; Σε μια τέτοια περίπτωση αυτός ο λαός θα ήταν ένα νήπιο... Εάν όμως είναι νήπιο, τότε ας μη μιλάμε για δημοκρατία. Εάν ο ελληνικός λαός δεν είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, τότε, ας του ορίσουμε έναν κηδεμόνα... Εγώ λέω ότι ο ελληνικός λαός -όπως και κάθε λαός- είναι υπεύθυνος για την ιστορία του, συνεπώς, είναι υπεύθυνος και για την κατάσταση, στην οποία βρίσκεται σήμερα.

-Πώς την εννοείτε αυτήν την ευθύνη;

-Κ.Κ.: Δεν δικάζουμε κανέναν. Μιλάμε για ιστορική και πολιτική ευθύνη. Ο ελληνικός λαός δεν μπόρεσε έως τώρα να δημιουργήσει μια στοιχειώδη πολιτική κοινωνία. Μια πολιτική κοινωνία, στην οποία, ως ένα μίνιμουμ, να θεσμισθούν και να κατοχυρωθούν στην πράξη τα δημοκρατικά δικαιώματα τόσο των ατόμων όσο και των συλλογικοτήτων.

-Θέλετε να πείτε ότι αντιθέτως σε άλλες χώρες, στη Δυτική Ευρώπη...

-Κ.Κ.: Εκεί, αυτό έγινε! Ο μακαρίτης ο Γιώργος Καρτάλης έλεγε κάνοντας μου καζούρα στο Παρίσι το 1956: «Κορνήλιε, ξεχνάς ότι στην Ελλάδα δεν έγινε Γαλλική Επανάσταση». Πράγματι, στην Ελλάδα δεν έχει υπάρξει εποχή που ο λαός να έχει επιβάλει, έστω και στοιχειωδώς, τα δικαιώματα του. Και η ευθύνη, για την οποία μίλησα, εκφράζεται με την ανευθυνότητα της παροιμιώδους φράσης: «εγώ θα διορθώσω το ρωμέικο;». Ναι, κύριε, εσύ θα διορθώσεις το ρωμέικο, στον χώρο και στον τομέα όπου βρίσκεσαι.



Ο ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ (Κωνσταντινούπολη, 11 Μαρτίου 1922- Παρίσι, 26 Δεκεμβρίου 1997) ήταν Έλληνας φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής. Συγγραφέας του έργου Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας, διευθυντής σπουδών στην Σχολή Ανωτέρων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού από το 1979, και φιλόσοφος της αυτονομίας, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα.

Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΠΙΟΥ ΚΑΙ ΧΑΣΙΣ ΣΤΟ ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ




Ραγδαία εξελίσσεται η παραγωγή ναρκωτικών στο Αφγανιστάν
Το Αφγανιστάν, που παράγει ήδη 90% των παγκόσμιων αποθεμάτων οπίου, έχει καταστεί και ο μεγαλύτερος παραγωγός ρητίνης καννάβεως (χασίς).


Τί ναρκωτικά παράγει το Αφγανιστάν;

Παρά τις διεθνείς προσπάθειες, το Αφγανιστάν παράγει τα τελευταία χρόνια περισσότερο όπιο από την παγκόσμια ζήτηση. Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΗΕ του 2010, η χώρα παρήγαγε 3.900 τόνους οπίου, ενώ η παγκόσμια κατανάλωση ήταν της τάξης των 3.700 τόνων. Το 2009, η χώρα είχε εξάγει 6.900 τόνους οπίου. Το Αφγανιστάν κατέχει πλέον και το ρεκόρ παραγωγής χασίς, με 3.500 τόνους για το 2010. Πολλοί αγρότες προτιμούν την κάνναβη, λόγω της μεγαλύτερης απόδοσης της καλλιέργειάς της.

Πού διοχετεύεται η σοδειά;

Το μεγαλύτερο μέρος της σοδειάς οπίου και χασίς καταλήγει στο Πακιστάν ή το Ιράν και από εκεί, στις αγορές της Ευρώπης. Η ενίσχυση των στρατιωτικών επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ στο Νότιο Αφγανιστάν, όμως, υποχρεώνει τους διακινητές να επιλέγουν τη «βόρεια οδό» μέσω του Τατζικιστάν και σε μικρότερο βαθμό, μέσα από το Ουζμπεκιστάν και το Τουρκμενιστάν, από όπου διοχετεύουν το προϊόν τους στη Ρωσία.

Πώς επηρεάζεται ο πόλεμος;

Το εμπόριο ναρκωτικών αποφέρει μεταξύ 100 εκατ. και 400 εκατ. δολαρίων το χρόνο στους Ταλιμπάν, χάρη σε φόρους που επιβάλουν σε καλλιεργητές και διακινητές. Τα κεφάλαια αυτά φθάνουν και στο δίκτυο Χακανί, στενό συνεργάτη της αλ Κάιντα στις επαρχίες Χοστ και Πακτίκα στα σύνορα με το Πακιστάν.

Παράνομα κέρδη, ύψους μεταξύ 1,6 δισ. και 1,9 δισ. δολαρίων, παραμένουν εντός του Αφγανιστάν, συντελώντας στη διαφθορά κάθε κρατικής οντότητας. Η επιλογή των διακινητών να κινούνται μέσω των χωρών της Κεντρικής Ασίας σημαίνει την ενίσχυση ισλαμικών οργανώσεων στις χώρες αυτές, που μπορεί να οδηγήσει σε περιφερειακή αποσταθεροποίηση.

Πώς αντιμετωπίζεται το πρόβλημα;

Οι Δυτικοί σύμμαχοι του Αφγανιστάν και οι Ρώσοι, συμφωνούν στη λήψη άμεσων μέτρων, χωρίς ωστόσο να μπορούν να αποφασίσουν ποια θα είναι αυτά. Η χημική αντιμετώπιση της σοδειάς οπίου δεν θεωρείται καλή ιδέα, καθώς μπορεί να εξαφανίσει και άλλες καλλιέργειες, αναγκαίες για την επιβίωση του τοπικού πληθυσμού.

Αμερικανικά προγράμματα εναλλακτικής καλλιέργειας επιτρέπουν τη χρηματοδότηση αγροτών που επιθυμούν να ξεφύγουν από το όπιο, ενώ οι ΗΠΑ έχουν αναλάβει την εκπαίδευση 900 Αφγανών αστυνομικών, που θα ειδικευθούν στην αντιμετώπιση της καλλιέργειας και διακίνησης οπίου.

ΜΙΚΡΟΣ ΑΦΓΑΝΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΙΕΡΓΕΙΑ ΠΑΠΑΡΟΥΝΑΣ


ΓΙΑΤΡΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕΙ ΗΡΩΙΝΟΜΑΝΗ ΣΤΗΝ ΚΑΜΠΟΥΛ


ΗΡΩΙΝΟΜΑΝΕΙΣ ΚΑΠΝΙΖΟΥΝ ΗΡΩΙΝΗ ΣΤΗΝ ΚΑΜΠΟΥΛ


ΚΕΝΤΡΟ ΑΠΟΤΟΞΙΝΩΣΗΣ (ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ)


ΑΦΓΑΝΟΣ ΗΡΩΙΝΟΜΑΝΗΣ



ΧΑΜΕΝΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ



Δυστυχως μετα απο τοσα χρονια πολεμου,με κοστος χιλιαδες ζωες,το Αφγανισταν παραμενει η μεγαλυτερη παραγωγος χωρα,οπιου και χασις στον κοσμο. Το μεγαλυτερο μερος απο τα κερδη του λαθρεμποριου ναρκωτικων ( μερικα δις δολλαρια) καταληγουν και παλι στους Ταλιμπαν.
Αλλος ενας... χαμενος πολεμος για την Αμερικη.

Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2011

Η ΜΟΙΡΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ

Ο ΑΥΤΟΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ ΜΑΣ ΣΤΑ ΣΤΕΝΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ,
ΕΞΑΝΤΛΕΙΤΑΙ ΓΡΗΓΟΡΑ,
ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΧΑΡΑΚΩΣΗ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΝΑΡΚΙΣΙΣΜΟ ΜΙΑΣ ΝΩΘΡΟΤΗΤΗΤΑΣ ΠΟΥ ΑΥΤΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ,
ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΕΙ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΞΙΟΛΟΓΟ.


ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΟΥΜΕ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΜΕ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΑΜΑΘΕΙΑΣ ΜΑΣ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ
--

Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2011

ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΣΑΝ ΧΡΕΟΣ ΜΕΡΟΣ 2ο



Πραγματι ειναι σοκαριστικο οταν καταλαβεις,ακριβως τον τροπο με τον οποιο οι τραπεζες ,δημιουργουν χρημα.
Ελεγχουν την πιστωση ενος Εθνους και τελικα καθοδηγουν την πολιτικη των κυβερνησεων (εχοντας εκ των προτερων εξασφαλισει την ενεργη συνεργασια τους).
Ετσι κρατουν στη χουφτα τους την μοιρα των ανθρωπων.