Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

Η ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΠΑΤΗ και ΠΡΑΣΣΕΙΝ.......ΑΛΟΓΑ


“ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ”   ΚΑΙ ΠΡΑΣΙΝΑ ΑΛΟΓΑ…


Είναι τα βουνά, τα δάση φυσικό περιβάλλον; 
Και πώς να τα αποτιμήσουμε; Πόσο αποτιμούνται οι βουνοκορφές της Κρήτης, της Μάνης, της Εύβοιας, της Ικαρίας στα χρηματιστήρια των αγορών; Πόσο αποτιμούνται τα δάση ελάτης της Λάρισας, της Δράμας, της Ροδόπης στα χρηματιστήρια αξιών, ενέργειας, «δικαιωμάτων ρύπων»
Πώς αποτιμούνται οι παραλίες κι η γη μας στους συντελεστές απόδοσης των «πράσινων» επιχειρήσεων ΑΠΕ; 
Με το μοναδικό κριτήριο που γνωρίζει η ιδιωτική «επιχειρηματικότητα» κάθε χρώματος: το εύκολο, γρήγορο και το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος. 
«Ο ήλιος, ο αέρας, το νερό είναι δωρεάν»… γι’ αυτούς. 
Η γη ανήκει σε κάποιους, αλλά την δεσμεύουν με το Ν. «Μπιρμπίλη»/3851/2010 που χαρακτηρίζει τις ΑΠΕ «έργα ύψιστης εθνικής προτεραιότητας». Και πάνω από όλα είναι «επενδυτές», δηλαδή: 
α) ΔΕΝ βάζουν λεφτά! 
Επιδοτούνται και για τα 2/3 της «επένδυσης» και στην τιμή (που μεσοσταθμικά για όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ έφτασε το 2012, τα 186,7€/MWh στο διασυνδεδεμένο Σύστημα. Πηγή: ΛΑΓΗΕ)
β) ΔΕΝ παίρνουν επιχειρηματικό ρίσκο!

 Αφού, με τα νομοθετήματα της «απελευθέρωσης των αγορών» από το 1999 κι εντεύθεν, πουλάνε την ενέργεια τους κατά προτεραιότητα και υποχρεωτικά.

Το 2009-2012, μόνο από την επιδότηση των τιμών τους από το Ειδικό Τέλος ΑΠΕ (που μετονομάστηκε σε Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων-ΕΤΜΕΑΡ) ενθυλάκωσαν 2,3 δις€!
 Κατευθείαν από το λογαριασμό του ρεύματος και την τσέπη των καταναλωτών. 
Το 2013, το κόστος επιδότησής τους αναμένεται να φτάσει τα 1,9 δις€ και το 2014, τα 2,2 δις€ (Πηγή: ΛΑΓΗΕ). Συνολικά 6,4 δις€ σε μόλις έξι χρόνια!
 Περισσότερα από τον ετήσιο κύκλο εργασιών της μεγαλύτερης βιομηχανικής επιχείρησης, της ΔΕΗ (2011: 5,8 δις€), ή αλλιώς το 3,1% του ΑΕΠ της χώρας!!         (2012: 206 δις€, Πηγή: ΕΛΙΑΜΕΠ)
Δώσαμε μόλις τον ορισμό της αρπαχτής. 
Ας δώσουμε και την εικόνα της Ελλάδας των «πράσινων επενδύσεων», με τα λόγια αυτών που τις βιώνουν. Αντιγράφουμε από το φυλλάδιο του Περιβαλλοντικού Πολιτιστικού Ομίλου Μάνης:
      «Παρθένα τοπία επιβαρύνονται με χιλιάδες τόνους τσιμέντο και μέταλλο, με χιλιόμετρα καλωδίων και δρόμων, με εκβραχισμούς κι εβδομηντάμετρους πυλώνες και ρότορες. Η τοπική πανίδα επηρεάζεται αρνητικά και χιλιάδες στρέμματα παραγωγικής γης απειλούνται με ερημοποίηση από την αύξηση θερμοκρασίας λόγω εγκατάστασης φωτοβολταϊκών. Υπονομεύουν κάθε άλλη μορφή ανάπτυξης, γεωργική, τουριστική, οικοτουριστική και συχνά έχει ανατραπεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς γης υπέρ τους (απαλλοτρίωση ιδιόκτητων περιουσιών σε βουνά -Εύβοια).»
Κι όπως λέει ένας Κρητικός: «Σώζει το κλίμα του Πλανήτη η καταστροφή των βουνών της Κρήτης; Μάλλον επιχειρηματικά χαρτοφυλάκια σώζει»…

«Πράσινη ανάπτυξη» και πράσσειν… άλογα!
 
Η εγκατάσταση ΑΠΕ αποτέλεσε ένα από τα πρώτα εργαλεία για το άνοιγμα των εθνικών αγορών και την «απελευθέρωσή» τους στη συνέχεια από τα δημόσια μονοπώλια ηλεκτροπαραγωγής.  
Δεν είναι τυχαίο ότι από το 1994 η ΕΕ απαγόρευσε ουσιαστικά στη ΔΕΗ να αναπτύξει ΑΠΕ (Ν.2244/94). Ακολούθησε η «πράσινη ανάπτυξη» στο όνομα της «κλιματικής αλλαγής» και του περιορισμού εκπομπών CO2, καθώς οι ΑΠΕ υποτίθεται ότι θα υποκαθιστούσαν ανθρακικές και άλλες θερμικές μονάδες.
     Μέσα σε τέσσερα μόλις χρόνια η εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ, μόνο στο διασυνδεδεμένο Σύστημα, αυξήθηκε κατά 358%! Από 988MW το 2008, έφτασε τα 3538MW στις 31.12.2012, που έγχυσαν μόλις το 6,3% στη συνολική ηλεκτροπαραγωγή. 
Την αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση της χώρας συνεχίζουν να εξασφαλίζουν τα 4220MW λιγνιτικών Μονάδων, που παρήγαγαν το 56,5%. 
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ (2011), τα ίδια γίνονται και στας Ευρώπας. 
Ο άνθρακας εξασφαλίζει την ηλεκτροδότηση: στη Γερμανία (60%), στην Ολλανδία (83%) και στη χώρα-υπόδειγμα ΑΠΕ, τη Δανία (57%)!! 
Με απλά λόγια: Άνθρακας     ......ο   «περιορισμός της παραγωγής από άνθρακα»…
Αφήνοντας στην άκρη επιχειρήσεις ΑΠΕ, τεχνικές εταιρείες, μελετητικά γραφεία, εργολάβους και «επιστήμονες» που ανησυχούν για τα συμφέροντά τους και τη δουλίτσα τους… 
Πολύς κόσμος πείστηκε από τη συστηματική προπαγάνδα των διεθνών οργανισμών του κεφαλαίου (ΕΕ, ΟΟΣΑ, Παγκόσμια Τράπεζα κ.ο.κ.), των κυβερνήσεών τους, επιχειρηματικών ενώσεων της αγοράς, πανεπιστημίων «ανοικτών στην αγορά», χρηματοδοτούμενων ΜΜΕ και ΜΗΚΥΟ, και φαντάζεται πως μπορεί να υπάρξει πλήρης ηλεκτροδότηση νησιών, περιοχών και της χώρας ολόκληρης ΜΟΝΟ από ΑΠΕ.
Οι πιστοί κάθε δόγματος αρνούνται πάντα να δουν το προφανές: 
ο αέρας φυσά και σταματά ή δεν φυσά καθόλου, ο ήλιος πέφτει μετά τις 3-4μ.μ. το χειμώνα και 6-7μ.μ. το καλοκαίρι και δυστυχώς κυκλοφορούν και σύννεφα. Τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; 
Καίνε οι πανάκριβοι αεριοστρόβιλοι των ιδιωτικών Μονάδων εισαγόμενου φυσικού αερίου, γιατί μόνο αυτοί μπορούν να ακολουθήσουν τις συνεχείς τυχαίες αυξομειώσεις των φορτίων από ΑΠΕ. (Οι αεριοστρόβιλοι της ΔΕΗ απέχουν….... για να μην πάρουν το «ψωμί» των ιδιωτών.

 Ίδιας στόφας «επενδυτές», οι «αεριάδες» Μυτιληναίος, Elpedison-Λάτσης και GdF/Suez-ΤΕΡΝΑ, ενθυλάκωσαν το 2009-2012 επιδοτήσεις 770 εκ.€!)

Όσοι αμφιβάλλουν ας αναρωτηθούν: Ποιο εργοστάσιο κατασκευής ανεμογεννητριών ή φωτοβολταϊκών θα δεχόταν να ηλεκτροδοτηθεί από ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά; 
Υπάρχουν «αιρετικές» μελέτες που υποστηρίζουν ότι οι ΑΠΕ δεν θα παράξουν ποτέ την ενέργεια που καταναλώθηκε για να κατασκευαστούν. Η Ε.ΟΝ (ο γερμανικός ενεργειακός κολοσσός, με 7.000MW Αιολικά) τις επιβεβαιώνει ήδη από το 2005! Στη μελέτη της “Wind Report 2005 διαπιστώνει πως όσο περισσότερα MW αιολικών εγκαθίστανται, τόσο πέφτει η απόδοσή τους! Τι λέει η ελληνική πραγματικότητα; Ο πίνακας δείχνει την «απόδοση» των Μονάδων ΑΠΕ, όσο αυξάνεται η εγκατεστημένη ισχύς τους. 
Επιβεβαιώνονται οι «αιρετικοί» και η Ε.ΟΝ…

Το ΥΠΕΚΑ όμως παραμένει πιστός οπαδός των δογμάτων της αγοράς και των συμφερόντων της. Εφαρμόζοντας τη γνωστή ρήση «αν η πραγματικότητα δεν βολεύει, τόσο το χειρότερο γι’ αυτήν», αύξησε τον «εθνικό στόχο συμμετοχής των ΑΠΕ το 2020 στην ηλεκτροπαραγωγή» σε .......40%, από 18% που επέβαλε η ΕΕ στα πλαίσια της «διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής». 
Αν 3.538MW συνιστούν 6,3% συμμετοχή στην ηλεκτροπαραγωγή, το 40% απαιτεί εγκατάσταση 22.110MW!!! Και χωρίς να υπολογίζεται η πτώση της απόδοσής τους, όταν πολλαπλασιάζονται… 
Πάντως, στο «Εθνικό» Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου προβλέπεται εγκατάσταση «μόνο» 13300MW από ΑΠΕ ως το 2020 (7500MW Αιολικά, 3000MW Υδροηλεκτρικά και 2500MW Ηλιακά) κι επιπρόσθετα 4-6 νέες Μονάδες φυσικού αερίου (περίπου 2000MW) για ρύθμιση συχνότητας και συνλειτουργία με ΑΠΕ.
 Τα μεγέθη εγκατεστημένης ισχύος είναι φανερά εξωπραγματικά. 
Αν δείχνουν κάτι είναι ότι η ΕΕ, οι «αγορές» και το Υπουργείο τους νοιάζονται μόνο για την άμεση εξυπηρέτηση των πιο αρπακτικών και κερδοσκοπικών συμφερόντων. Ποσώς για την «κλιματική αλλαγή» και τους στόχους που εμφανίζονται να θέτουν.
Η σημερινή εγκατεστημένη ισχύς της χώρας (πλην ΑΠΕ) είναι 13.100MW. 
Ποιος χρειάζεται άλλα τόσα; Γιατί πρέπει να καταστραφεί ολόκληρο το φυσικό περιβάλλον της χώρας από βιομηχανικές εγκαταστάσεις «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής; 7500MW αιολικών πάρκων απαιτούν, μόνο για την «εσωτερική οδοποιία» τους, δρόμους πλάτους 6-10m και μήκους 700km. Δηλαδή μια νέα εθνική οδό, μέσα από τα βουνά και τα δάση της χώρας. Σωστά είπε κάποιος: 
«Δεν έχει προγραμματιστεί ποτέ μεγαλύτερη καταστροφή στα ορεινά οικοσυστήματα από καταβολής Ελληνικού κράτους!!»
     Μην ρωτήσουμε σε ποιον θα πουληθεί όλη αυτή η ενέργεια, όταν χτες η μέση ζήτηση ήταν 4844MWh και η αιχμή μόλις 6707MWh. Να ρωτήσουμε ξανά, ποιος πληρώνει για όλα αυτά; Ο αντιπρόσωπος των απελευθερωμένων αγορών, η ΡΑΕ, έχει απαντήσει επισήμως: η λαϊκή κατανάλωση μέσω ΕΤΜΕΑΡ ( τελος υπερ ΑΠΕ )
Άλλωστε, όπως δήλωσε, με αφορμή την απόφαση της Βουλγαρίας να αποσυνδέσει το 40% των αιολικών και φωτοβολταϊκών για να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ:    «Η μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος δεν είναι η πιο παραγωγική μέθοδος για να βοηθηθούν οι πολίτες που δεν μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς»!

Όταν τα ΜΑΤ προστατεύουν το «επενδυτικό» κλίμα.
Η Κρήτη, το μεγαλύτερο νησί της χώρας, με δυνατούς ανέμους και μεγάλη ηλιοφάνεια, ήταν από τις πρώτες περιοχές που μπήκαν στο στόχαστρο της «πράσινης ανάπτυξης»
Ειδικά η θυγατρική του γαλλικού κολοσσού EdF,  Energies Nouvelles, θα εξασφαλίσει -κι αυτή- την «αυτόνομη ηλεκτροδότηση» του νησιού, εγκαθιστώντας 248MW «υβριδικών».
Τα υβριδικά συστήματα αποτελούν ολοκληρωμένες, οικονομικές και φιλικές στο περιβάλλον λύσεις για μικρότερα νησιά. Περιλαμβάνουν μια θερμική Μονάδα βάσης που συνδυάζεται με ηλιακά, αιολικά και αντλητικά-υδροηλεκτρικά για πολλαπλούς σκοπούς: ηλεκτροπαραγωγή, αποθήκευση ενέργειας και νερού, αξιοποίηση βρόχινου νερού, αφαλάτωση.
Οι πρώτες μελέτες γι’ αυτά συντάχθηκαν από Μηχανικούς στη ΔΕΗ τη δεκαετία του 1990. Δεν εξυπηρετούσαν όμως την «απελευθέρωση των αγορών»…
Τα «υβριδικά» της ελεύθερης αγοράς, όπως αυτά στην Κρήτη και στην Ικαρία, συνδυάζουν τα παχουλά υπερκέρδη της επιδότησης 99,45€/MWh, την ασύδοτη εγκατάσταση, την καταστροφή των βουνών, το στράγγισμα του υδάτινου δυναμικού με γεωτρήσεις, την αγορά ρεύματος από «βρώμικες» Μονάδες της ΔΕΗ που θα πουλούν σαν δικό τους και… την αρωγή των «ελληνικών» αρχών και των ΜΑΤ ενάντια στους κατοίκους που αντιδρούν στην καταστροφή του τόπου τους.
«Υβριδικό» που οι ανεμογεννήτριες είναι στα Χανιά-Ρέθυμνο και οι υδροστρόβιλοι στο Ηράκλειο-Λασίθι σημαίνει απλά ότι το ρεύμα για την άντληση των νερών θα προέρχεται από τις πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ στα Λινοπεράματα ή στον Αθερινόλακκο.
Στη μελέτη της Εθνικής Επιτροπής κατά της Ερημοποίησης, για τις επιπτώσεις της «κλιματικής αλλαγής» (λειτουργούσε στο Υπουργείο Γεωργίας ως το 2010), οι Νομοί Ηρακλείου και Λασιθίου εμφανίζουν υψηλότατο κίνδυνο ερημοποίησης λόγω αλάτωσης. 
Η άντληση με γεωτρήσεις εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού για κερδοσκοπία με τις επιδοτούμενες τιμές «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής… θα επιβραδύνει ή θα επιταχύνει την «κλιματική αλλαγή» στην Κρήτη;
Η κατάσταση στο νησί
Η ζήτηση ρεύματος το 2012 ήταν 225.605ΜWh, έναντι 305.000ΜWh το 2008. 
Μείωση κατά 26,23%(!) λόγω οικονομικής κρίσης κι ανέχειας. Η αιχμή από το 2008 ως σήμερα δεν ξεπερνά τα 635MW. Η εγκατεστημένη ισχύς από θερμικές Μονάδες ανέρχεται σε 817MW (μαζούτ και ντήζελ), που είναι φανερό ότι αρκούν και ηλεκτροδοτούν πραγματικά το νησί. 
Οι εγκατεστημένες ΑΠΕ το 2012, έφτασαν τα 258MW και ο βαθμός απόδοσής τους το 1,8% της ονομαστικής τους ισχύος και το 6,9% της εγγυημένης, δηλαδή αυτής που «εγγυούνται» ότι θα παράξουν… 
Για τα 40.558ΜWh που έγχυσαν έλαβαν το 2012 επιδότηση τουλάχιστον 5,4εκ.€! 
 (Αιολικά: 35.349MWh X 99,45€/MWh =3,5εκ.€, Ηλιακά: 5.209MWh Χ 353,55€/MWh =1,9εκ.€) 
Η ΔΕΗ πουλά στην οικιακή κατανάλωση 72€/MWh
Η αδειοδοτημένη από τη ΡΑΕ ισχύς ΑΠΕ για την Κρήτη έφτανε την 31.10.2012 τα 2971MW. Αναμένουν έγκριση άλλα 2722MW. Σύνολο μαζί με τα ήδη εγκατεστημένα: 5951MW!! 
Ας μην ρωτήσουμε τι θα ηλεκτροδοτήσουν. Προφανώς, τίποτα! Δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την αδιάλειπτη ηλεκτροδότηση ούτε μιας λάμπας.
Ας δούμε όμως τα σενάρια πώλησης του «πράσινου ρεύματος» στο διασυνδεδεμένο Σύστημα μέσω υποβρύχιων καλωδίων.
Τα πράγματα είναι «απλά»: 
Μονή διασύνδεση «για απορρόφηση ισχύος αιολικών» (Κρήτη-Πελοπόννησος, καλώδια 2Χ500MW) απαιτεί 705εκ.€. 
Διπλή διασύνδεση (Κρήτη-Πελοπόννησος/Κρήτη-ΚΥΤ Αχαρνών, καλώδια 2Χ500MW) απαιτεί 1,7δις€. Επικρατέστερο –για ευνόητους λόγους- το πρώτο σενάριο, που προϋποθέτει όμως και μια νέα Μονάδα φυσικού αερίου στο Ρέθυμνο για ρύθμιση συχνότητας και load-following των ΑΠΕ.
 Η ΔΕΗ έχει αποσυρθεί από την κατασκευή Μονάδας στην Κορακιά. Πόση επιδότηση θα ζητήσει ο ιδιώτης «επενδυτής» για να φτιάξει τη Μονάδα που θα αναβοσβήνει κατά τα καπρίτσια του ήλιου και των ανέμων; 
Και πόσο θα πληρώσουν οι Κρητικοί την απόσβεση της διασύνδεσης; 
Από 01.07.2013, κατ’ επιταγήν της ΕΕ, «απελευθερώνονται» και τα οικιακά τιμολόγια από «τα δεσμά» της ενιαίας γεωγραφικής τιμής. 
Οι Κρητικοί θα πληρώνουν πλέον «το πραγματικό κόστος παραγωγής» στον τόπο τους…
Και κάτι ακόμα: Το «αιολικό δυναμικό» που μπορεί να μεταφερθεί στο διασυνδεδεμένο Σύστημα από την Πελοπόννησο –αφού κατασκευαστεί η νέα γραμμή Μεταφοράς 400KV- θα είναι 2100MW έως 2200MW. 
Στην Πελοπόννησο λειτουργούν ήδη 1100MW αιολικών και έχουν άδεια λειτουργίας άλλα 500MW. 
 Πού θα χωρέσουν της Κρήτης;;;
Δεν χωράνε όλοι. Και νόμος της ελεύθερης αγοράς είναι η επικράτηση του ισχυρότερου. 
Γι’ αυτό σπεύδουν τα ΜΑΤ να προστατέψουν τον Πλανήτη από την «υπερθέρμανση» και τα συμφέροντα της EdF από τους Κρητικούς. Επί τρία χρόνια, σωρεία συλλήψεων και μηνύσεων στο Αποπηγάδι Χανίων, γιατί οι κάτοικοι τολμούν να διεκδικήσουν τη γη τους και την αξιοπρέπειά τους.
Η «απελευθερωμένη αγορά» και η «πράσινη ανάπτυξη» οδηγούν στο πιο ανορθολογικό, ακριβό και περιβαλλοντοκτόνο μοντέλο ηλεκτροπαραγωγής. 
Δεν είναι υπόθεση μόνο της Κρήτης, της Μάνης, της Εύβοιας. Όπως δεν πρόκειται η Κρήτη να «σωθεί» μόνη της ενεργειακά από τις ΑΠΕ, έτσι δεν πρόκειται να σωθεί ούτε το βασικό κοινωνικό αγαθό που λέγεται ηλεκτρικό ρεύμα. 
Δεν είναι και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν επιμέρους πρόβλημα της Κρήτης, της Πτολεμαΐδας ή των εργαζομένων στο συγκεκριμένο κλάδο. Η ενεργειακή πολιτική είναι στρατηγικό βάθρο κάθε χώρας
Το «Πότε θα κάνει Ξαστεριά» δεν είναι μόνο για τους αγωνιστές στο Αποπηγάδι. 
Ένας ολόκληρος λαός πρέπει να απελευθερωθούμε από την κατοχή των απελευθερωμένων αγορών.
Όταν τα χρηματιστήρια «σώζουν» από την «κλιματική αλλαγή»…
Η βάση όλων των πολιτικών «πράσινης ανάπτυξης» εδράζεται σε μια ασύλληπτη χρηματιστηριακή φούσκα «εμπορίας δικαιωμάτων αέριων ρύπων», ή ορθότερα αέρα κοπανιστού. 
Τόσο επικερδούς που η Κομισιόν, παρά την αντίδραση ακόμα και των ευρωπαίων βιομηχάνων, απαιτεί να ανακληθούν 900.000.000 δικαιώματα εκπομπής CO2 ως το 2020, προκειμένου να ανεβούν τεχνητά οι τιμές των ρύπων και να μην καταρρεύσουν τα Χρηματιστήρια Κλίματος και η κερδοφόρα μπίζνα!
Cui bono?  
Το «πράσινο λόμπυ», αφού εισπράττει τις επιδοτήσεις του από το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων-ΕΤΜΕΑΡ που πληρώνουν οι καταναλωτές και… οι ενεργειακές επιχειρήσεις! 
Η RWE κέρδισε το 2006 από τις «συναλλαγές ρύπων» 22,6 εκ.€. 
Τα μεγαλύτερα όμως κέρδη είχε ο κλάδος πετρελαιοειδών!! ESSO, SHELL και BP κέρδισαν, μόνο το 2005, πάνω από 69 εκ.€!!! 
Η ίδια BP που ξεριζώνει τα παρθένα δάση της Ινδονησίας, η ίδια SHELL που ξεκληρίζει με οπλισμένους μισθοφόρους τα χωριά της Νιγηρίας. Όσο για τον Πλανήτη και την «κλιματική αλλαγή», αυτά είναι απλώς για «ιθαγενείς»…
Η εκδήλωση της παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης, σαν κρίση δημόσιου χρέους, στρέφει πολλά pension funds και ασφαλιστικές εταιρείες -που αναζητούν υποκατάσταση των σταθερών αποδόσεων που παρείχαν τα «τοξικά» πλέον κρατικά ομόλογα- στις υψηλότατες κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι ΑΠΕ. 
Αλλά και πολλοί άνθρωποι στη χώρα μας, τρομαγμένοι από την εξάτμιση μισθών, συντάξεων, καταθέσεων και παρασυρμένοι από κυβερνητικές υποσχέσεις και τραπεζικές «προσφορές», έριξαν το υστέρημά τους, φορτώθηκαν και δάνειο για να εγκαταστήσουν μικρές ΑΠΕ, κυρίως φωτοβολταϊκά
«Εγγυημένο εισόδημα», τους έλεγαν. 
Όσο κράτησαν οι «εγγυήσεις» της ΕΕ και των κυβερνήσεών της για μισθούς, συντάξεις και καταθέσεις, τόσο κράτησαν και για τα φωτοβολταϊκά. Με την επιβολή Ειδικής Εισφοράς απο περυσι 25%-30% στο τζίρο, εξανεμίστηκε το εισόδημα κι έμειναν τα δάνεια και τα χρέη.
Οι μικροπαραγωγοί ΑΠΕ βρίσκονται σε πραγματική απόγνωση. Κάποιοι έφτασαν στην αυτοκτονία… Οι περισσότεροι προσπαθούν να σώσουν… τους εαυτούς τους και ζητούν να αυξηθεί κι άλλο το ΕΤΜΕΑΡ, να τους πληρώσει ξανά ο ελληνικός λαός. Ξεχνούν ότι κάθε μέρα μένουν χωρίς ρεύμα 1000 νοικοκυριά… 
Τίποτα και κανείς δεν σώζεται έτσι.
Η «πράσινη» αρπαχτή δεν φτιάχτηκε για μικροπαραγωγούς, αλλά για τη Vestas, την EdF, την ΤΕΡΝΑ, τον Μυτιληναιο,τον Κοπελουζο, τον Ρόκα κ.λπ. 
 Οι «αγορές» δεν μοιράζουν χρήμα στους πολλούς, όπως γνωρίζουν οι μικροεπενδυτές του Χρηματιστηρίου από το 1999. Μαζεύουν το χρήμα και την περιουσία των πολλών και κάνουν πλουσιότερους τους λίγους. 
Σε άλλη διάλεκτο ονομάζεται συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου.
Ο ελληνικός λαός δεν χρειάζεται πάνελς στα χωράφια και τα λιβάδια του, ούτε ευκάλυπτους, μίσχανθους κι ηλίανθους –το νέο «πράσινο ελντοράντο» της παραγωγής βιοκαυσίμων… 
Έχει άμεση ανάγκη από γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα για να τρέφεται και να ντύνεται.
Η χώρα μας δεν χρειάζεται χιλιάδες MW άχρηστων, ενεργοβόρων και πανάκριβων ΑΠΕ
Δεν χρειάζεται να «κουρέψει» τις κορυφογραμμές και τα δάση για να φυτέψει ανεμογεννήτριες. 
Έχει ανάγκη να διατηρήσει το φυσικό πλούτο και το περιβάλλον της, για να χαίρεται ο λαός μας τον ηλιόλουστο τόπο του. 
Έχει λιγνίτη, έχει νερά που της εξασφαλίζουν ενεργειακή ανεξαρτησία και φθηνή ενέργεια 60 χρόνια τώρα. Διαθέτει ηλεκτρενεργειακή υποδομή, χτισμένη από το υστέρημα του λαού της. 
Λέγεται ΔΕΗ (και ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, ένεκα ΕΕ κι «απελευθέρωσης»).
Χρειάζεται μόνο να μπουν όλα αυτά στην υπηρεσία των πολλών κι όχι στην κερδοφορία των λίγων. Χρειάζεται εθνικοποίηση ολόκληρου του ενεργειακού τομέα, ως προϋπόθεση για φθηνή και αξιόπιστη ενέργεια, χιλιάδες θέσεις εργασίας, παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας σε όφελος του λαού της. 
 Μόνο έτσι διασφαλίζονται τα κοινωνικά αγαθά, η αξιοπρεπής διαβίωση, οι μισθοί, οι συντάξεις, το περιβάλλον, το μέλλον των παιδιών μας και της χώρας μας.
Φλώρα Παπαδέδε
Γ. Γραμματέας ΣΕΠ/ΔΕΗ-ΚΗΕ 

 http://www.kandanos.eu/node/2087


Σάββατο 6 Απριλίου 2013

Ναυτοσύνη , Ναυτικές συμβουλές για ασφαλή πλεύση


                                           

    
     ΣΚΑΦΗ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΨΑΡΕΜΑΤΟΣ
 

    
     ΧΡΗΣΙΜΕΣ   ΝΑΥΤΙΚΕΣ  ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ                                          

    ΠΡΙΝ   ΑΛΛΑ   ΚΑΙ   ΜΕΤΑ    ΤΟΝ   ΑΠΟΠΛΟΥ:

             


              ''Η ναυτοσύνη μπορεί να διδάσκεται ,  άλλα αποκτάται μόνον με την  εμπειρία''



       Μόνο η  ήρεμη θάλασσα θα μας δώσει πάντα εξαιρετικές και μοναδικές στιγμές ξεγνοιασιάς και απόλαυσης  σε εμάς τους ερασιτέχνες εραστές της .
   Πρώτα από όλα λοιπόν , η γνώση της πρόβλεψης καιρού από τον χειριστή-κυβερνήτη και η ενημέρωση των επιβαινόντων.
Βέβαια  η καλή γνώση των τοπικών καιρικών συνθηκών είναι απαραίτητη . 
     Στο Αιγαίο μας π.χ. τους θερινούς μήνες έχουμε τα μελτέμια  με βόρειους ενίοτε πολύ ισχυρούς ανέμους που συνήθως την νύχτα κοπάζουν.
Η επιθεώρηση του σκάφους μας κάθε φορά πριν να αποπλεύσουμε είναι αναγκαία  .
     Σημαντικός ο  έλεγχος στα διάφορα τμήματα για να διαπιστώσουμε ότι το σκάφος μας είναι απόλυτα στεγανό και δεν βάζει νερά.
     Κάνουμε πάντοτε λεπτομερή  οπτικό έλεγχο σε κάθε σημείο του σκάφους και σε κάθε αναλώσιμο υλικό για να διαπιστώσουμε ότι τίποτα δεν άλλαξε από τον προηγούμενο έλεγχο που κάναμε .
    Ο χειριστής-κυβερνήτης πρέπει να γνωρίζει εκ των προτέρων την διαδικασία έλεγχου , συντήρησης και καλής λειτουργίας της/των μηχανών του σκάφους .
      Καλό είναι να έχουμε μια εφεδρική προπέλα με εφεδρικό κομπλέ κιτ αφαλού προπέλας.
      Ελέγχουμε  οπτικά την/τις μηχανές και επιβεβαιώνουμε την ύπαρξη όλων των σωστικών μέσων , πυροσβεστικών και των μέσων επικοινωνίας εκτάκτου ανάγκης ( καπνογόνα , φωτοβολίδες ),  κινητού τηλεφώνου η  VHF.
      Τις οδηγίες χρήσης των καπνογόνων και των φωτοβολίδων πρέπει να τις γνωρίζουμε καλά. 
      Σωσίβια πρέπει να υπάρχουν για όλους τους επιβαίνοντες και σε σημείο με εύκολη πρόσβαση. Υποχρεωτικά , κατά την διάρκεια του πλου , σωσίβιο πρέπει να φοράνε τα παιδιά και όποιος επιβαίνων δεν γνωρίζει κολύμπι .
      Απαραίτητο είναι και το κυτίο φάρμακων με πλήρες σετ πρώτων βοηθειών.
       Ένα καλό μαχαίρι δεν πρέπει να λείπει από κανένα σκάφος καθώς και μερικές  φιάλες   πόσιμο νερό.
       Ελέγχουμε την επάρκεια καυσίμου  που κατά την κρίση μας θα χρειαστούμε . Πάντοτε θα πρέπει να έχουμε και εφεδρική ποσότητα ασφαλείας.
      Ελέγχουμε τα όργανα πλεύσης αλλά και τα όργανα ελέγχου του/των κινητήρων μας.
       Η/οι μπαταρίες μας πρέπει να είναι πάντα σε άριστη κατάσταση μια και στα περισσότερα πλέον σκάφη , είναι ο μοναδικός τρόπος για να ''βάλουμε μπροστά'' την/τις μηχανές. 

     Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι η οποιαδήποτε χρήση ενέργειας από την/τις μπαταρίες του σκάφους , κατά την διάρκεια της θαλάσσιας εκδρομής μας ,  πρέπει να γίνεται πάντα με γνώμονα την ενεργειακή επάρκεια των μπαταριών για να έχουν πάντοτε την αναγκαία ισχύ , ώστε  να ξαναβάλουν μπροστά την/τις μηχανές μας. 

     Κανένας δεν θέλει να μείνει ακυβέρνητος από αυτόν το λόγο. 
Ο χειριστής ενός σκάφους πρέπει πάντοτε να είναι προετοιμασμένος για το απροσδόκητο .
      Οι συνθήκες στη θάλασσα είναι συχνά απρόβλεπτες  . Μια ξαφνική ακινητοποίηση από μια π.χ. μηχανική βλάβη είναι πάντοτε πιθανή .

                                                   

Κρατάμε την ψυχραιμία μας.
 Θυμίζουμε πως ο χειρότερος εχθρός στη θάλασσα είναι ο πανικός!
     Αμέσως ενημερώνουμε λεπτομερώς για την θέση μας  μέσω κινητού τηλεφώνου η VHF και ζητάμε βοήθεια απο άλλα σκάφη στο κανάλι 16 του VHF η μιλάμε με την λιμενική Αρχή της περιοχής .  
      Στην περίπτωση αυτή ο εφεδρικός-βοηθητικός κινητήρας είναι μια καλή λύση για να επιστρέψουμε στην στεριά η στο λιμάνι, αρκεί να είναι σε ελεγμένη κατάσταση άμεσης λειτουργίας και να διαθέτουμε το ανάλογο καύσιμο.

      Αν δεν έχουμε  δεύτερη μηχανή θα πρέπει να αντιδράσουμε ψύχραιμα και ανάλογα τις καιρικές συνθήκες . Με ήρεμη θάλασσα ,  χρησιμοποιούμε τα κουπιά της βάρκας μας ( αν υπάρχουν ) και σιγά σιγά προσεγγίζουμε την πλησιέστερη ακτή .

 * ( τα κουπιά ,οι ''σκαρμοί'' και οι ''στρόποι'' να είναι σε άριστη κατάσταση )

     Αν δεν έχουμε κουπιά και μας παρασέρνει ο άνεμος , ρίχνουμε αμέσως στη θάλασσα την πλωτή άγκυρα όπως γράψαμε σε προηγούμενο άρθρο του SAGINI3.

      Αν γνωρίζουμε ( εμπειρικά η από το βυθόμετρο μας ) ότι το βάθος της θάλασσας στο σημείο, μας επιτρέπει να ''φουντάρουμε'' την άγκυρα του σκάφους ,  τότε ''φουντάρουμε''  (και περιμένουμε βοήθεια ) χωρίς την χρήση πλωτής άγκυρας.

* Πάντοτε θα πρέπει να είμαστε εφοδιασμένοι με αρκετά μέτρα σχοινί άγκυρας , ανάλογα τα παράκτια βάθη της περιοχής που επισκεπτόμαστε .

Ναυτικές συμβουλές
 
        Εδώ θα σας δώσουμε μια ναυτική συμβουλή που μπορεί να σας φανεί εξαιρετικά χρήσιμη .

        Ποτέ να μη απομακρύνεστε από την ακτή (όσο βέβαια αυτό είναι δυνατόν)  κατά την διάρκεια μιας ναυτικής πορείας , από κάβο σε κάβο ειδικά αν ''έχει καιρό'' . Κρατάτε το τιμόνι και την θέση του σκάφους σας κοντά στο ανάγλυφο της ακτής και ας κάνετε λίγο περισσότερο χρόνο   . 

     ''Το σκαφάκι μας δεν είναι καράβι που τραβάει ευθείες πορείες''  έλεγε ο πάππους μου , παλιός ναυτικός , εννοώντας  ότι άλλο είναι να μείνεις ''ξυλάρμενος'' στα 2 ναυτικά μίλια μακρυά απο την ακτή  και άλλο στο 1/4 του μιλίου ειδικά με ''στεριανό'' αέρα.  

      Μια άλλη ναυτική συμβουλή που αφορά περισσότερο τα ταχύπλοα σκάφη , είναι η αποφυγή κατά το μέτρο του δυνατού ,των νυκτερινών διαδρομών που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει εξαιρετικά επικίνδυνες. 
Στις θάλασσές μας δυστυχώς επιπλέουν πολλά επικίνδυνα αντικείμενα όπως σχοινιά, κάβοι πλοίων, μεγάλα ξύλα , νεκρά μεγάλα ζώα , μεγάλα πλαστικά  μέχρι και μεγάλα κοντέινερ .
      Ειδικά τη νύχτα όλα αυτά είναι δυσδιάκριτα και μια σύγκρουση με μεγάλη ταχύτητα  μπορεί ακόμα και να μας ''βουλιάξει''.
 
     Ένα συνηθισμένο πρόβλημα ( δυστυχώς πλέον λόγω ρύπανσης των θαλασσών μας )  ,  είναι οι ναύλον σακούλες η σχοινιά , που επιπλέουν και μπλέκονται στην προπέλα μας η στην εισαγωγή νερού ψύξης του κινητήρα μας .
      Αν ''πιάσουμε'' σακούλα η σχοινί στην προπέλα , μπορούμε να το καταλάβουμε απο δυο λόγους.
    Ο ήχος λειτουργίας του κινητήρα μας αλλάζει αισθητά και η ταχύτητα του σκάφους μειώνεται πάρα πολύ . 
 Αν η σακούλα είναι στη εισαγωγή νερού τότε ανεβαίνει επικίνδυνα η θερμοκρασία που λειτουργεί ο κινητήρας μας. Σε κάθε περίπτωση για να αποκατασταθεί το πρόβλημα πρέπει  η σακούλα η το σχοινί να απομακρυνθεί άμεσα .
     Και εδώ αρχίζουν τα καλά .
Αμέσως σβήνουμε τον κινητήρα . 
 Αν έχουμε σκάφος με εξωλέμβια μηχανή  ,την σηκώνουμε έξω από το νερό  και με ένα μαχαίρι κόβουμε τη σακούλα και την απομακρύνουμε.
 Αν όμως , η μηχανή μας είναι εσωλέμβια τότε η πρόσβαση στην προπέλα είναι δύσκολη . Συνήθως απαιτείται βουτιά με μάσκα ,βατραχοπέδιλα και μαχαίρι .
 Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα όταν είναι νύχτα και η θάλασσα έχει αέρα και κύμα .

Ναυτική συμβουλή !!!!!!. Πριν βουτήξετε στη θάλασσα θα πρέπει οπωσδήποτε να ρίξετε την πλωτή άγκυρα  και επίσης με ένα σχοινί να σιγουρέψετε την επαφή σας με το σκάφος.

      


                                                                  

  



Ταξιδεύοντας

            Ο κυβερνήτης  είναι πάντοτε ήρεμος και διατηρεί την πορεία που έχει χαράξει  φροντίζοντας για τη σωστή και ασφαλή πλεύση του σκάφους και των επιβαινόντων. 
     Διατηρεί την ταχύτητα ταξιδιού προσαρμοσμένη στις συνθήκες της θάλασσας, τέτοια που να αισθάνονται άνετα όλοι οι επιβαίνοντες: 
         Άλλωστε το ταξίδι αυτό είναι αναψυχής, και όχι επικίνδυνες αποστολές! 

    Το  quick stop του εξωλέμβιου κινητήρα (αν υπάρχει ) είναι πάντα περασμένο στον καρπό του χειριστή  όταν το σκάφος κινείται και η εξωλέμβια λειτουργεί .
  Ο  χειριστής του μικρού σκάφους πρέπει να γνωρίζει  λεπτομερώς όλα τα επικίνδυνα σημεία της πορείας του ( αβαθή ,ύφαλους,ξερες ) και να διέρχεται πάντοτε σε ασφαλή απόσταση .

       Σήμερα με την χρήση του μαγικού οργάνου    (λένε ότι κάνει για τσοπάνηδες και όχι για θαλασσινούς .....χαχαχαχαχα ) του GPS -Chart Plotter   ,  υπάρχει απόλυτη ενημέρωση του χειριστή για την ακριβή  θέση του σκάφους  στην λεπτομερώς χαρτογραφημένη περιοχή πλεύσης , όπου τα επικίνδυνα σημεία επισημαίνονται ακόμα και με  ηχητικό αλαρμ.

        Ο κυβερνήτης ελέγχει συνεχώς τις ενδείξεις από τα όργανα του σκάφους ( θερμοκρασία ,πίεση λαδιού-νερού ,βολτόμετρο ,μετρητή καυσίμων, κύκλωμα ψύξης κλπ ) και επιβεβαιώνει την καλή λειτουργία όλων.  

          Πάντως αν υπάρχει ανάγκη για νυχτερινή διαδρομή , πρέπει τα φώτα της νυχτερινής πορείας (πράσινο -κόκκινο ) να είναι  αναμμένα καθώς και ο περίβλεπτος λευκός φανός και  ο χειριστής να γνωρίζει καλά τα '' νερά'' της περιοχής που ταξιδεύει.

* Προσοχή την νύχτα στις σημαδούρες από τα δίκτυα και παραγάδια των ψαράδων , που δυστυχώς πολλές φορές είναι ακατάλληλες και δεν φαίνονται καθόλου.
 
            Για τους φίλους της θάλασσας, μια από τις καλύτερες στιγμές είναι η άφιξη σε ένα φιλόξενο τόπο. Εκεί θα αγκυροβολήσουν με ασφάλεια, θα ξεκουραστούν, θα ανεφοδιαστούν αν υπάρχει δυνατότητα ,  με τα απαραίτητα (νερό, τρόφιμα) θα παίξουν και θα διασκεδάσουν. 

        Μπορούμε εάν θέλουμε  να βγάλουμε το σκάφος μας έξω στην αμμουδιά (πάντα δεμένο κάπου) όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές (άπνοια, κλειστός κόλπος κλπ).
      Όταν αγκυροβολούμε σε λιμάνι, εκτός των άλλων πρέπει να ξέρουμε πώς θα το προσεγγίσουμε όταν υπάρχει άνεμος και μάλιστα πλάγιος, να προσέχουμε ιδιαίτερα τα άλλα σκάφη, και να γνωρίζουμε τι είδους πλοία το επισκέπτονται και πότε. 

     *Για  πλαγιοδέτηση,  πάντοτε προσεγγίζουμε την προβλήτα με την πλώρη . 

    Ένα μικρο ταχύπλοο η όχι  σκάφος, λόγω του  μήκους και του ελάχιστου βυθίσματος που έχει, μπορεί να αγκυροβολήσει στους πιο απομακρυσμένους όρμους και τους πιο μικρούς κολπίσκους και είναι απεριόριστα τα μέρη που μπορούμε να δέσουμε και να χαρούμε τον ήλιο και πρακτικά όλες οι παραλίες είναι στην απόλυτη εμβέλειά μας – αυτός είναι άλλωστε και ο ένας  λόγος για τον οποίο αποκτήθηκε. 

Ο άλλος είναι η μαγεία του ψαρέματος .
       Πιστέψτε μας ,είναι πραγματικά μοναδικές οι χαρές και οι εμπειρίες όταν ψαρεύει κανείς από ένα μικρο σκάφος .  Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να γνωρίζουμε το βάθος, τη μορφολογία του βυθού, τα ρεύματα και τις ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες στην περιοχή που σκοπεύουμε να περάσουμε  κάποιες ξέγνοιαστες στιγμές .

  Από τα παραπάνω , αλλά και αλλά τόσα  που σίγουρα έχουμε ξεχάσει να αναφέρουμε , βλέπει κανείς οτι ο χειριστής ενός μικρού σκάφους πρέπει να '' έχει τα μάτια δεκατέσσερα'' και να ελέγχει κάθε λίγο τα πάντα και ξανά κατά την διάρκεια ενός θαλάσσιου περιπάτου ,μιας ''βαρκάδας''. 

Πρέπει να έχει γνώσεις  ναυσιπλοΐας , μετεωρολογίας ,γνώσεις ηλεκτρολόγου και μηχανικού , αλλά κυρίως πρέπει να αποκτήσει μια μοναδική θαλασσινή αρετή . 
                                                       
                                                   Την    ΝΑΥΤΟΣΥΝΗ  .

 
                                                                                                                                             SAGINI

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Μεγάλη Πράσινη Επιτυχία -Το Αφγανιστάν μπαίνει στο Πρωτόκολλο του Κιότο !!!!!!!!!

 
http://toryaardvark.com/2013/04/04/green-success-afghanistan-joins-the-kyoto-protocol/


    Το Αφγανιστάν που τώρα πλέον έχει ενταχθεί στο Πρωτόκολλο του Κιότο αποτελεί  ένα ιδανικό περιβάλλον για τις πλούσιες χώρες να επενδύσουν στην ηλιακή ενέργεια και τα αιολικά πάρκα, όπως  μας δείχνει αυτή η ήσυχη σκηνή.


http://toryardvaark.files.wordpress.com/2013/04/afghanistan_joins_kyoto.jpg 

 

     Όταν αυτή η ιστορία εμφανίστηκε , η αρχική αντίδραση ήταν ότι πρόκειται για Πρωταπριλιάτικο αστείο . 

Πώς θα μπορούσε μια χώρα με  τη χαμηλότερη κατά κεφαλήν εκπομπή ρύπων , να υπογράφει μια συνθήκη που έληξε στις 31ης Δεκεμβρίου 2012 και  αυτό να χαιρετίζεται,  ως μια πράσινη επιτυχία.

     Η μοναδική συνθήκη στον κόσμο για τον ''φόβο'' του CO2, το Πρωτόκολλο του Κιότο, μας  τελείωσε μαζί με το 2012 στις 31 Δεκεμβρίου,  και η προσπάθεια τους να κρατήσουν ζωντανή την COP18 απέτυχε, μια νέα προσπάθεια σε ένα νέο Κιότο 2 αγνοήθηκε από το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, εκτός από την ΕΕ της Γερμανίας  .


    Όλες οι μηχανές αναζήτησης  επιβεβαιώνουν ότι  αυτή η ιστορία  είναι αληθινή, όπως  αληθινή είναι η  κατάντια και η  παρακμή  της εκστρατείας της κλιματικής αλλαγής                     Big Green )αυτές τις μέρες όταν μια χώρα σαν το Αφγανιστάν  (αμελητέα εκ πομπός ρύπων εντάσσεται σε μια ληγμένη συνθήκη και οι πράσινοι πανηγυρίζουν .

 

 

 

 




Το κλίμα πάντοτε άλλαζε χωρίς την ανθρώπινη επέμβαση.




             Το κλίμα της Γης ήταν θερμότερο στο παρελθόν. Εκατομμύρια χρόνια πριν,οι  αλιγάτορες ζούσαν στην περιοχή της Αρκτικής, και οι φοίνικες μεγάλωναν στην Αλμπέρτα του Καναδά

Από την τελευταία εποχή των παγετώνων, οι θερμοκρασίες ήταν θερμότερες κατά τη διάρκεια του Ολόκαινου Βέλτιστη του Κλίματος  http://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_climatic_optimum   , όταν οι μεγάλες πυραμίδες χτίστηκαν στην Αίγυπτο, και κατά τη διάρκεια επέκτασης της  Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνικης Θερμής Περίοδου (Medieval Warm Period ). 


       

  Northern Hemisphere Temperature History Since the Last Ice Age 

 

 Northern Hemisphere Temperature History Since the Last Ice Age



 Το κλίμα πάντοτε άλλαζε χωρίς την ανθρώπινη επέμβαση.


 Friends of Science                                                                                    http://www.friendsofscience.org/index.php?id=457

Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Η πλωτή....... άγκυρα

                                   

    
        Η   Άνοιξη ήρθε και μεταξύ των   άλλων σκεφθήκαμε ότι ένα    θαλασσινό   θέμα ίσως βοηθάει τους φίλους αναγνώστες του  SAGINI3 
 έστω νοερά να ξεφύγουν για λίγο από τον βρόγχο της κρίσης που μας πνίγει όλους . 
Είμαστε Έλληνες και ειδικά εμείς οι νησιώτες , έχουμε δεσμούς αληθινού έρωτα με την θάλασσα . Ξεκινάμε σήμερα μια σειρά από θαλασσινά άρθρα όπου η ασφάλεια μας έχει τον πρώτο ρόλο.
                                                                                                                                          SAGINI

       
        
         Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα της Νομοθεσίας  που βρίσκεται σε ισχύ, η πλωτή άγκυρα είναι αναγκαίο  εφόδιο που πρέπει να διαθέτει κάθε σκάφος (αναψυχής η αλιευτικό ) για να του εκδοθεί άδεια εκτέλεσης πλόων. Είναι ένα εφόδιο που αφορά την ασφάλειά  μας .
Και η ασφάλεια μας στην θάλασσα  πάντοτε έχει προτεραιότητα  , είτε πρόκειται για ένα μεγάλο ταξίδι, είτε για μια κοντινή βόλτα για ψάρεμα.
Η πιο συνηθισμένη περίπτωση για τη χρήση της πλωτής άγκυρας είναι η ακυβερνησία.
Και βέβαια, σε μια τέτοια περίπτωση η χρήση της πλωτής άγκυρας είναι το μόνο εφόδιο που έχει στα χέρια του ο κυβερνήτης, ειδικά μάλιστα όταν έχει κακό καιρό.
Ας τα δούμε όμως αναλυτικά. Όταν ένα σκάφος μένει ακυβέρνητο από κάποια αιτία, πρώτη και άμεση  συνέπεια είναι να γυρίσει με  μια από τις δύο πλευρές του , πάνω στον καιρό ανεξαρτήτως του μήκους  του.
Σε μια τέτοια κατάσταση, αν ο καιρός είναι κακός και ο κυματισμός μεγάλος, τότε τα κύματα όπως θα έρχονται από την ''μπάντα'', εκτός από το ενοχλητικό ''μπότζι'' είναι πολύ εύκολο να μπούνε στο εσωτερικό του σκάφους, ειδικά σε σκάφη με χαμηλά έξαλα, όπως τα φουσκωτά και οι ψαρόβαρκες.
Όλοι μπορούν να αντιληφθούν τον κίνδυνο για την ασφάλεια μας που φέρνει μια ανεξέλεγκτη  εισροή υδάτων .
Είναι προφανές λοιπόν, πως μοναδικός τρόπος για να ξεφύγουμε από μια τέτοια  επικίνδυνη κατάσταση, είναι να γυρίσουμε το σκάφος στον καιρό, να στρέψουμε δηλαδή την πλώρη μας  πάνω στον καιρό.


                                                              

     Η πλωτή άγκυρα είναι το καταλληλότερο εξάρτημα γι' αυτό, καθώς εμποδίζει το σκάφος να παρασυρθεί σε πλαγιολίσθηση . Η πλωτή άγκυρα , είναι κατασκευασμένη  από ανθεκτικό συνθετικό ύφασμα και παλιότερα από μουσαμά.
Στην αγορά υπάρχουν σε διάφορα μεγέθη ανάλογα το μήκος του σκάφους.
Για να τη χρησιμοποιήσουμε, δένουμε ένα χοντρό σχοινί, π.χ. αγκυρόσχοινο στη θηλιά του μεγάλου ανοίγματος και ένα πιο λεπτό στην άλλη, αυτή του μικρού ανοίγματος.
 Το χοντρό σχοινί κρατάει το ''βάρος'' και το λεπτό θα το χρησιμοποιήσουμε όταν αποφασίσουμε να ανασύρουμε την πλωτή άγκυρα στο σκάφος μας και πάλι.   Αφήνουμε αρκετό σχοινί - και από τα δύο - λάσκο και αμολάμε την άγκυρα στη θάλασσα. Δένουμε τις άκρες σε σίγουρα μέρη στο σκάφος, όπως τον κρίκο της πλώρης μας ( μπαρούμα-κοράκι ), ενώ αφήνουμε αρκετά μπόσικο το λεπτό σχοινί.
 Λειτουργικά, το νερό μπαίνει από το μεγάλο άνοιγμα και βγαίνει από το μικρό.
Έτσι ο περιορισμός του όγκου ροής και η καθυστέρηση του λόγω της μειούμενης διαμέτρου μειώνει  κατά πολύ την ταχύτητα με την οποία παρασέρνει το κύμα και ο άνεμος  (ξέσυρμα) το σκάφος και  στρέφει την πλώρη μας πάνω στον καιρό.
Η μείωση αυτή, μπορεί να φτάσει και τα 9/10 της απόστασης που θα κάλυπτε παρασυρόμενο ένα σκάφος χωρίς πλωτή άγκυρα.
Για να μαζέψουμε την πλωτή ή άγκυρα αφρού, τραβάμε το λεπτό σχοινί που μαζεύει το μικρό άνοιγμα ώστε να αναστραφεί και να αδειάσει το χωνί από το νερό και έτσι τη φέρνουμε εύκολα πάνω στο σκάφος.
Στο εμπόριο κυκλοφορούν κάποιες παραλλαγές που αφορούν κυρίως στη διάταξη του μεγάλου ανοίγματος, αλλά  ο βασικός σχεδιασμός παραμένει ο ίδιος. Θα βρούμε λοιπόν πλωτή άγκυρα με ξύλο και θήκη, άλλη με στεφάνι και άλλη σαν ομπρέλα. Αυτός ο τελευταίος τύπος, επειδή δεν διαθέτει μηχανισμό - ξύλο ή στεφάνι - που να κρατά το στόμιο της ανοιχτό, χρειάζεται συνήθως λίγη «Βοήθεια». Γι' αυτό, κρεμάμε ένα πολύ μικρό βαρίδι, για να τη βοηθήσουμε να ανοίξει. Είναι ο πιο φτηνός τύπος πλωτής άγκυρας, που όμως δεν είναι λόγος για να μην προτιμήσετε σε κάθε περίπτωση τον τύπο με το στεφάνι που είναι πάντοτε αποτελεσματικός.
Είναι προφανές πως η πλωτή άγκυρα δεν είναι μόνο εργαλείο ανάγκης.
Θα σας χρησιμεύσει, όταν θέλετε να κάνετε μια δυο αναγνωριστικές «κατεβασιές» η να ψαρέψετε τσαπαρί , καλαμάρια η θράψαλα ή ότι έχετε κατά νου.
Επίσης μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε στο ψάρεμα καθετής όταν το βάθος είναι μεγάλο για να ανεβοκατεβάζετε  άγκυρα .  Αυτό βέβαια αφού λάβετε υπ όψιν σας τα ρέματα και την ταχύτητα
 ανέμου.