Σάββατο, 6 Απριλίου 2013

Ναυτοσύνη , Ναυτικές συμβουλές για ασφαλή πλεύση


                                           

    
     ΣΚΑΦΗ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΨΑΡΕΜΑΤΟΣ
 

    
     ΧΡΗΣΙΜΕΣ   ΝΑΥΤΙΚΕΣ  ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ                                          

    ΠΡΙΝ   ΑΛΛΑ   ΚΑΙ   ΜΕΤΑ    ΤΟΝ   ΑΠΟΠΛΟΥ:

             


              ''Η ναυτοσύνη μπορεί να διδάσκεται ,  άλλα αποκτάται μόνον με την  εμπειρία''



       Μόνο η  ήρεμη θάλασσα θα μας δώσει πάντα εξαιρετικές και μοναδικές στιγμές ξεγνοιασιάς και απόλαυσης  σε εμάς τους ερασιτέχνες εραστές της .
   Πρώτα από όλα λοιπόν , η γνώση της πρόβλεψης καιρού από τον χειριστή-κυβερνήτη και η ενημέρωση των επιβαινόντων.
Βέβαια  η καλή γνώση των τοπικών καιρικών συνθηκών είναι απαραίτητη . 
     Στο Αιγαίο μας π.χ. τους θερινούς μήνες έχουμε τα μελτέμια  με βόρειους ενίοτε πολύ ισχυρούς ανέμους που συνήθως την νύχτα κοπάζουν.
Η επιθεώρηση του σκάφους μας κάθε φορά πριν να αποπλεύσουμε είναι αναγκαία  .
     Σημαντικός ο  έλεγχος στα διάφορα τμήματα για να διαπιστώσουμε ότι το σκάφος μας είναι απόλυτα στεγανό και δεν βάζει νερά.
     Κάνουμε πάντοτε λεπτομερή  οπτικό έλεγχο σε κάθε σημείο του σκάφους και σε κάθε αναλώσιμο υλικό για να διαπιστώσουμε ότι τίποτα δεν άλλαξε από τον προηγούμενο έλεγχο που κάναμε .
    Ο χειριστής-κυβερνήτης πρέπει να γνωρίζει εκ των προτέρων την διαδικασία έλεγχου , συντήρησης και καλής λειτουργίας της/των μηχανών του σκάφους .
      Καλό είναι να έχουμε μια εφεδρική προπέλα με εφεδρικό κομπλέ κιτ αφαλού προπέλας.
      Ελέγχουμε  οπτικά την/τις μηχανές και επιβεβαιώνουμε την ύπαρξη όλων των σωστικών μέσων , πυροσβεστικών και των μέσων επικοινωνίας εκτάκτου ανάγκης ( καπνογόνα , φωτοβολίδες ),  κινητού τηλεφώνου η  VHF.
      Τις οδηγίες χρήσης των καπνογόνων και των φωτοβολίδων πρέπει να τις γνωρίζουμε καλά. 
      Σωσίβια πρέπει να υπάρχουν για όλους τους επιβαίνοντες και σε σημείο με εύκολη πρόσβαση. Υποχρεωτικά , κατά την διάρκεια του πλου , σωσίβιο πρέπει να φοράνε τα παιδιά και όποιος επιβαίνων δεν γνωρίζει κολύμπι .
      Απαραίτητο είναι και το κυτίο φάρμακων με πλήρες σετ πρώτων βοηθειών.
       Ένα καλό μαχαίρι δεν πρέπει να λείπει από κανένα σκάφος καθώς και μερικές  φιάλες   πόσιμο νερό.
       Ελέγχουμε την επάρκεια καυσίμου  που κατά την κρίση μας θα χρειαστούμε . Πάντοτε θα πρέπει να έχουμε και εφεδρική ποσότητα ασφαλείας.
      Ελέγχουμε τα όργανα πλεύσης αλλά και τα όργανα ελέγχου του/των κινητήρων μας.
       Η/οι μπαταρίες μας πρέπει να είναι πάντα σε άριστη κατάσταση μια και στα περισσότερα πλέον σκάφη , είναι ο μοναδικός τρόπος για να ''βάλουμε μπροστά'' την/τις μηχανές. 

     Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι η οποιαδήποτε χρήση ενέργειας από την/τις μπαταρίες του σκάφους , κατά την διάρκεια της θαλάσσιας εκδρομής μας ,  πρέπει να γίνεται πάντα με γνώμονα την ενεργειακή επάρκεια των μπαταριών για να έχουν πάντοτε την αναγκαία ισχύ , ώστε  να ξαναβάλουν μπροστά την/τις μηχανές μας. 

     Κανένας δεν θέλει να μείνει ακυβέρνητος από αυτόν το λόγο. 
Ο χειριστής ενός σκάφους πρέπει πάντοτε να είναι προετοιμασμένος για το απροσδόκητο .
      Οι συνθήκες στη θάλασσα είναι συχνά απρόβλεπτες  . Μια ξαφνική ακινητοποίηση από μια π.χ. μηχανική βλάβη είναι πάντοτε πιθανή .

                                                   

Κρατάμε την ψυχραιμία μας.
 Θυμίζουμε πως ο χειρότερος εχθρός στη θάλασσα είναι ο πανικός!
     Αμέσως ενημερώνουμε λεπτομερώς για την θέση μας  μέσω κινητού τηλεφώνου η VHF και ζητάμε βοήθεια απο άλλα σκάφη στο κανάλι 16 του VHF η μιλάμε με την λιμενική Αρχή της περιοχής .  
      Στην περίπτωση αυτή ο εφεδρικός-βοηθητικός κινητήρας είναι μια καλή λύση για να επιστρέψουμε στην στεριά η στο λιμάνι, αρκεί να είναι σε ελεγμένη κατάσταση άμεσης λειτουργίας και να διαθέτουμε το ανάλογο καύσιμο.

      Αν δεν έχουμε  δεύτερη μηχανή θα πρέπει να αντιδράσουμε ψύχραιμα και ανάλογα τις καιρικές συνθήκες . Με ήρεμη θάλασσα ,  χρησιμοποιούμε τα κουπιά της βάρκας μας ( αν υπάρχουν ) και σιγά σιγά προσεγγίζουμε την πλησιέστερη ακτή .

 * ( τα κουπιά ,οι ''σκαρμοί'' και οι ''στρόποι'' να είναι σε άριστη κατάσταση )

     Αν δεν έχουμε κουπιά και μας παρασέρνει ο άνεμος , ρίχνουμε αμέσως στη θάλασσα την πλωτή άγκυρα όπως γράψαμε σε προηγούμενο άρθρο του SAGINI3.

      Αν γνωρίζουμε ( εμπειρικά η από το βυθόμετρο μας ) ότι το βάθος της θάλασσας στο σημείο, μας επιτρέπει να ''φουντάρουμε'' την άγκυρα του σκάφους ,  τότε ''φουντάρουμε''  (και περιμένουμε βοήθεια ) χωρίς την χρήση πλωτής άγκυρας.

* Πάντοτε θα πρέπει να είμαστε εφοδιασμένοι με αρκετά μέτρα σχοινί άγκυρας , ανάλογα τα παράκτια βάθη της περιοχής που επισκεπτόμαστε .

Ναυτικές συμβουλές
 
        Εδώ θα σας δώσουμε μια ναυτική συμβουλή που μπορεί να σας φανεί εξαιρετικά χρήσιμη .

        Ποτέ να μη απομακρύνεστε από την ακτή (όσο βέβαια αυτό είναι δυνατόν)  κατά την διάρκεια μιας ναυτικής πορείας , από κάβο σε κάβο ειδικά αν ''έχει καιρό'' . Κρατάτε το τιμόνι και την θέση του σκάφους σας κοντά στο ανάγλυφο της ακτής και ας κάνετε λίγο περισσότερο χρόνο   . 

     ''Το σκαφάκι μας δεν είναι καράβι που τραβάει ευθείες πορείες''  έλεγε ο πάππους μου , παλιός ναυτικός , εννοώντας  ότι άλλο είναι να μείνεις ''ξυλάρμενος'' στα 2 ναυτικά μίλια μακρυά απο την ακτή  και άλλο στο 1/4 του μιλίου ειδικά με ''στεριανό'' αέρα.  

      Μια άλλη ναυτική συμβουλή που αφορά περισσότερο τα ταχύπλοα σκάφη , είναι η αποφυγή κατά το μέτρο του δυνατού ,των νυκτερινών διαδρομών που τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει εξαιρετικά επικίνδυνες. 
Στις θάλασσές μας δυστυχώς επιπλέουν πολλά επικίνδυνα αντικείμενα όπως σχοινιά, κάβοι πλοίων, μεγάλα ξύλα , νεκρά μεγάλα ζώα , μεγάλα πλαστικά  μέχρι και μεγάλα κοντέινερ .
      Ειδικά τη νύχτα όλα αυτά είναι δυσδιάκριτα και μια σύγκρουση με μεγάλη ταχύτητα  μπορεί ακόμα και να μας ''βουλιάξει''.
 
     Ένα συνηθισμένο πρόβλημα ( δυστυχώς πλέον λόγω ρύπανσης των θαλασσών μας )  ,  είναι οι ναύλον σακούλες η σχοινιά , που επιπλέουν και μπλέκονται στην προπέλα μας η στην εισαγωγή νερού ψύξης του κινητήρα μας .
      Αν ''πιάσουμε'' σακούλα η σχοινί στην προπέλα , μπορούμε να το καταλάβουμε απο δυο λόγους.
    Ο ήχος λειτουργίας του κινητήρα μας αλλάζει αισθητά και η ταχύτητα του σκάφους μειώνεται πάρα πολύ . 
 Αν η σακούλα είναι στη εισαγωγή νερού τότε ανεβαίνει επικίνδυνα η θερμοκρασία που λειτουργεί ο κινητήρας μας. Σε κάθε περίπτωση για να αποκατασταθεί το πρόβλημα πρέπει  η σακούλα η το σχοινί να απομακρυνθεί άμεσα .
     Και εδώ αρχίζουν τα καλά .
Αμέσως σβήνουμε τον κινητήρα . 
 Αν έχουμε σκάφος με εξωλέμβια μηχανή  ,την σηκώνουμε έξω από το νερό  και με ένα μαχαίρι κόβουμε τη σακούλα και την απομακρύνουμε.
 Αν όμως , η μηχανή μας είναι εσωλέμβια τότε η πρόσβαση στην προπέλα είναι δύσκολη . Συνήθως απαιτείται βουτιά με μάσκα ,βατραχοπέδιλα και μαχαίρι .
 Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα όταν είναι νύχτα και η θάλασσα έχει αέρα και κύμα .

Ναυτική συμβουλή !!!!!!. Πριν βουτήξετε στη θάλασσα θα πρέπει οπωσδήποτε να ρίξετε την πλωτή άγκυρα  και επίσης με ένα σχοινί να σιγουρέψετε την επαφή σας με το σκάφος.

      


                                                                  

  



Ταξιδεύοντας

            Ο κυβερνήτης  είναι πάντοτε ήρεμος και διατηρεί την πορεία που έχει χαράξει  φροντίζοντας για τη σωστή και ασφαλή πλεύση του σκάφους και των επιβαινόντων. 
     Διατηρεί την ταχύτητα ταξιδιού προσαρμοσμένη στις συνθήκες της θάλασσας, τέτοια που να αισθάνονται άνετα όλοι οι επιβαίνοντες: 
         Άλλωστε το ταξίδι αυτό είναι αναψυχής, και όχι επικίνδυνες αποστολές! 

    Το  quick stop του εξωλέμβιου κινητήρα (αν υπάρχει ) είναι πάντα περασμένο στον καρπό του χειριστή  όταν το σκάφος κινείται και η εξωλέμβια λειτουργεί .
  Ο  χειριστής του μικρού σκάφους πρέπει να γνωρίζει  λεπτομερώς όλα τα επικίνδυνα σημεία της πορείας του ( αβαθή ,ύφαλους,ξερες ) και να διέρχεται πάντοτε σε ασφαλή απόσταση .

       Σήμερα με την χρήση του μαγικού οργάνου    (λένε ότι κάνει για τσοπάνηδες και όχι για θαλασσινούς .....χαχαχαχαχα ) του GPS -Chart Plotter   ,  υπάρχει απόλυτη ενημέρωση του χειριστή για την ακριβή  θέση του σκάφους  στην λεπτομερώς χαρτογραφημένη περιοχή πλεύσης , όπου τα επικίνδυνα σημεία επισημαίνονται ακόμα και με  ηχητικό αλαρμ.

        Ο κυβερνήτης ελέγχει συνεχώς τις ενδείξεις από τα όργανα του σκάφους ( θερμοκρασία ,πίεση λαδιού-νερού ,βολτόμετρο ,μετρητή καυσίμων, κύκλωμα ψύξης κλπ ) και επιβεβαιώνει την καλή λειτουργία όλων.  

          Πάντως αν υπάρχει ανάγκη για νυχτερινή διαδρομή , πρέπει τα φώτα της νυχτερινής πορείας (πράσινο -κόκκινο ) να είναι  αναμμένα καθώς και ο περίβλεπτος λευκός φανός και  ο χειριστής να γνωρίζει καλά τα '' νερά'' της περιοχής που ταξιδεύει.

* Προσοχή την νύχτα στις σημαδούρες από τα δίκτυα και παραγάδια των ψαράδων , που δυστυχώς πολλές φορές είναι ακατάλληλες και δεν φαίνονται καθόλου.
 
            Για τους φίλους της θάλασσας, μια από τις καλύτερες στιγμές είναι η άφιξη σε ένα φιλόξενο τόπο. Εκεί θα αγκυροβολήσουν με ασφάλεια, θα ξεκουραστούν, θα ανεφοδιαστούν αν υπάρχει δυνατότητα ,  με τα απαραίτητα (νερό, τρόφιμα) θα παίξουν και θα διασκεδάσουν. 

        Μπορούμε εάν θέλουμε  να βγάλουμε το σκάφος μας έξω στην αμμουδιά (πάντα δεμένο κάπου) όταν οι συνθήκες είναι ιδανικές (άπνοια, κλειστός κόλπος κλπ).
      Όταν αγκυροβολούμε σε λιμάνι, εκτός των άλλων πρέπει να ξέρουμε πώς θα το προσεγγίσουμε όταν υπάρχει άνεμος και μάλιστα πλάγιος, να προσέχουμε ιδιαίτερα τα άλλα σκάφη, και να γνωρίζουμε τι είδους πλοία το επισκέπτονται και πότε. 

     *Για  πλαγιοδέτηση,  πάντοτε προσεγγίζουμε την προβλήτα με την πλώρη . 

    Ένα μικρο ταχύπλοο η όχι  σκάφος, λόγω του  μήκους και του ελάχιστου βυθίσματος που έχει, μπορεί να αγκυροβολήσει στους πιο απομακρυσμένους όρμους και τους πιο μικρούς κολπίσκους και είναι απεριόριστα τα μέρη που μπορούμε να δέσουμε και να χαρούμε τον ήλιο και πρακτικά όλες οι παραλίες είναι στην απόλυτη εμβέλειά μας – αυτός είναι άλλωστε και ο ένας  λόγος για τον οποίο αποκτήθηκε. 

Ο άλλος είναι η μαγεία του ψαρέματος .
       Πιστέψτε μας ,είναι πραγματικά μοναδικές οι χαρές και οι εμπειρίες όταν ψαρεύει κανείς από ένα μικρο σκάφος .  Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να γνωρίζουμε το βάθος, τη μορφολογία του βυθού, τα ρεύματα και τις ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες στην περιοχή που σκοπεύουμε να περάσουμε  κάποιες ξέγνοιαστες στιγμές .

  Από τα παραπάνω , αλλά και αλλά τόσα  που σίγουρα έχουμε ξεχάσει να αναφέρουμε , βλέπει κανείς οτι ο χειριστής ενός μικρού σκάφους πρέπει να '' έχει τα μάτια δεκατέσσερα'' και να ελέγχει κάθε λίγο τα πάντα και ξανά κατά την διάρκεια ενός θαλάσσιου περιπάτου ,μιας ''βαρκάδας''. 

Πρέπει να έχει γνώσεις  ναυσιπλοΐας , μετεωρολογίας ,γνώσεις ηλεκτρολόγου και μηχανικού , αλλά κυρίως πρέπει να αποκτήσει μια μοναδική θαλασσινή αρετή . 
                                                       
                                                   Την    ΝΑΥΤΟΣΥΝΗ  .

 
                                                                                                                                             SAGINI