Αντιμέτωποι ακόμη και με αναστολή της λειτουργίας τους θα βρεθούν από την 1η Απριλίου όσοι πρατηριούχοι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν έχουν ακόμη εγκαταστήσει συστήματα εισροών- εκροών ελέγχου καυσίμων.
Αυτό διαμηνύουν στελέχη του υπ. Ανάπτυξης με αφορμή το γεγονός ότι δύο μήνες πριν εκπνεύσει η σχετική προθεσμία μόνο… 700 από τα 1.400 βενζινάδικα σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη έχουν εγκαταστήσει τα εν λόγω συστήματα.
Το θέμα θα απασχολήσει μεταξύ άλλων κυβερνητική σύσκεψη σε επίπεδο υπουργών που προγραμματίζεται για την Παρασκευή, ενώ συζητήθηκε χθες σε σύσκεψη που είχε ο σύνδεσμος εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
«Ζητάμε από τα συναρμόδια υπουργεία να μας ενημερώσουν τι θα συμβεί με τα συνεργαζόμενα πρατήρια, τα οποία αρνούνται να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να αγοράσουν τα συστήματα αυτά. Μετά την 1η Απριλίου θα κλείνουν ;», είναι το ερώτημα που θέτουν στελέχη του ΣΕΕΠΕ.
Σε έγγραφο πάντως που απέστειλαν στις 8 Ιανουαρίου οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων προς τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης εντοπίζουν το πρόβλημα της καθυστέρησης στο κομμάτι της χρηματοδότησης.
«Αν δεν εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, είναι αδύνατον να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των συστημάτων τόσο σε Αττική-Θεσσαλονίκης, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αφού το κόστος ξεκινά από τα 15.000 ευρώ και πάνω», αναφέρουν οι ομοσπονδίες των πρατηριούχων (ΟΒΕ και ΠΟΠΕΚ).
Παλαιότερα η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης είχε υποσχεθεί στους πρατηριούχους πως θα τους εξασφαλίσει ένα τρόπο χρηματοδότησης είτε μέσω του ΕΣΠΑ, είτε από άλλη πηγή. Ωστόσο, από τις μέχρι τώρα επαφές που έχουν γίνει με την Ε.Ε., η συγκεκριμένη κατηγορία δαπάνης δεν θεωρείται επιλέξιμη.
Όχι άλλη παράταση
Πάντως το υπουργείο Ανάπτυξης προειδοποιεί τους πρατηριούχους πως δεν πρόκειται να δοθεί άλλη παράταση (σσ: το μέτρο έχει ψηφιστεί από το 2009), και πως όσοι δεν συμμορφωθούν με αυτό, θα δουν το πρατήριο τους να κλείνει.
«Είναι οξύμωρο από τη μια οι πρατηριούχοι να υποστηρίζουν πως όσοι κλέβουν στην αντλία βλάπτουν τον κλάδο, και από την άλλη να αρνούνται να βάλουν συστήματα εισροών-εκροών με πρόσχημα το κόστος, πόσο μάλλον όταν σήμερα αυτά διατίθενται και με τη μέθοδο του leasing», λένε χαρακτηριστικά στελέχη του ΥΠΑΝ.
Μόνο 100 από τα συνεργαζόμενα
Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία του ΥΠΑΝ, από τα 930 περίπου πρατήρια που λειτουργούν στην Αθήνα και τα 400 στη Θεσσαλονίκη, συστήματα εισροών- εκροών έχουν εγκαταστήσει μόνο τα ιδιόκτητα και ιδιολειτουργούμενα από τις εταιρείες (550-600) μαζί με 100 ακόμη μεγάλα βενζινάδικα που συνεργάζονται με εταιρείες. Στη συντριπτική τους δηλαδή πλειοψηφία τα συνεργαζόμενα με εταιρείες πρατήρια δεν έχουν προχωρήσει στην αγορά και εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων.
ΠΗΓΗ