Κόντρα χωρίς τέλος ανάμεσα στους
«μεγαλοαιολικάδες» και σε εκείνους που
αντιτίθενται στην εγκατάσταση βιομηχανικών πάρκων στην ηπειρωτική και
νησιωτική χώρα.
Τα επιχειρήματα των δεύτερων δεν εστιάζουν μόνο στην
καταστροφή του περιβάλλοντος, αλλά και στην πτώση της τιμής των ακινήτων
και στην υποβάθμιση αρχαιολογικών - τουριστικών περιοχών.
«Είμαστε απέναντι, διότι άλλο η αιολική ενέργεια και άλλο η υλοποίηση
σχεδίων χωρίς σχέδιο και οι ασφυκτικές πιέσεις για έργα από τα οποία
ωφελούνται μόνο οι μεγάλοι παίκτες του χώρου», τονίζει το
Παγκρήτιο
δίκτυο κατά των ανεξέλεγκτων βιομηχανικά
ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών
Ενέργειας).
Ο πόλεμος που εξελίσσεται σε διάφορα επίπεδα έχει περάσει και στο θέμα
της
διασύνδεσης (μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας), όπως για παράδειγμα στα
νησιά του Αιγαίου, με κόστος που ενδέχεται να φτάσει περίπου τα
4 δισ.
ευρώ.
Το ερώτημα είναι
«ποιος πληρώνει και τι σε αυτή την ιστορία».
Σύμφωνα
με κύκλους της ρυθμιστικής αρχής ενέργειας (ΡΑΕ), ειδικά το θέμα της
διασύνδεσης του Αιγαίου Πελάγους είναι μια αναγκαιότητα που πρέπει να
προωθηθεί ούτως ή άλλως -ασχέτως της αξιοποίησης του αιολικού δυναμικού.
Ακόμη, δηλαδή, «κι αν δεν είχαμε αιολικό δυναμικό στο Αιγαίο, θα έπρεπε
πάλι να γίνουν διασυνδέσεις.
Χάρη στη διασύνδεση των νησιών διασφαλίζεται η αδιάλειπτη
ηλεκτροενεργειακή τους τροφοδοσία, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για την
τοπική οικονομία, ειδικά κατά τις θερινές περιόδους αιχμής. Εξίσου
σημαντικό είναι το καθαρά οικονομικό γεγονός, ότι δηλαδή οι επενδύσεις
στις διασυνδέσεις αποπληρώνονται χάρη στην εξοικονόμηση του υψηλού
κόστους παραγωγής ρεύματος από πετρέλαιο.
Οι επενδύσεις αυτές -όχι οι διασυνδέσεις των νησιών με σκοπό την
αξιοποίηση του αιολικού δυναμικού που πληρώνονται από τα αιολικά πάρκα
τα οποία εγκαθίστανται
*- γίνονται από τη ΔΕΗ ή τον διαχειριστή του
συστήματος και όχι από το ελληνικό δημόσιο.
Με βάση τα προκαταρκτικά
μεγέθη που έχουν γίνει μέχρι σήμερα γνωστά, μια τέτοια επένδυση για τη
διασύνδεση της Κρήτης θα αποπληρωθεί απο τους καταναλωτες σε περίπου 5 χρόνια και για τη
διασύνδεση των Κυκλάδων σε περίπου 15 έως 20».
Δεν πρέπει, επίσης, να αγνοούμε το γεγονός, μας είπε στέλεχος της ΡΑΕ,
ότι «μέσω των διασυνδέσεων υποκαθίσταται ακριβό εισαγόμενο πετρέλαιο από
το μείγμα καυσίμων του διασυνδεδεμένου συστήματος που περιλαμβάνει
μεγάλο ποσοστό εγχώριων καυσίμων και ΑΠΕ που βοηθά το ελλειμματικό
ισοζύγιο πληρωμών της χώρας. Πέραν αυτών των διασυνδέσεων που
χρηματοδοτούνται από τη ΔΕΗ ή τον διαχειριστή σχεδιάζονται και
διασυνδέσεις νησιών με σκοπό την αξιοποίηση του ελληνικού δυναμικού, το
κόστος των οποίων αναλαμβάνουν οι επενδυτές των αιολικών πάρκων».
**
Δεν ισχύει αυτό και για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, εξηγεί από την
πλευρά του το
Δίκτυο οικολογικών οργανώσεων Αιγαίου:
«Η διασύνδεση, το
κεντρικό δηλαδή καλώδιο παροχής ρεύματος, θα κοστίσει στην περίπτωσή μας
περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ και το έργο το πληρώνει το Δημόσιο, αφού
έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ άρα και εμείς».
Για το ζήτημα αυτό ο
Αλέξανδρος Μαβής από το δίκτυο Αιγαίου μας
ξεδιπλώνει και μια ακόμη πτυχή:
Η ΔΕΗ προκήρυξε το έργο διασυνδεσης , θέτοντας ως
καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών την 13η Οκτωβρίου 2011.
Ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από δύο κοινοπραξίες, την γερμανογαλλοϊταλική
SIEMENS - NEXANS - PRYSMIAN και τη γαλλοελληνική ALSTON - Ελληνικά
καλώδια.
Η επιλογή αναδόχου προβλεπόταν να γίνει μέσα στον Μάιο του
2012.
Η πρόσκληση για την ένταξη στα συγχρηματοδοτούμενα του ΕΣΠΑ απευθυνόταν
αποκλειστικά στη ΔΕΗ και είχε προϋπολογισμό πάνω από 27 εκατομμύρια
ευρώ, και περίοδο υποβολής από 17/ 10/ 11 έως 30 / 3 / 12.
Δηλαδή, η πρόσκληση δημοσιεύτηκε μετά την κατάθεση των προσφορών και το
συγχρηματοδοτούμενο ποσό ήταν αρκετά μικρότερο του ποσού δημοπράτησης.
Οι δαπάνες για τα ενταγμένα, στο ΕΣΠΑ, έργα θεωρούνται δημόσιες.
Κοντολογίς, τις πληρώνει ο ελληνικός λαός».
Γιατί λοιπόν να συμβαίνει
αυτό -διερωτάται το δίκτυο- σε μια περίοδο οικονομικής δυσπραγίας;
«Η Κρήτη θα μετατραπεί σε πράσινη Πτολεμαΐδα»
ΚΑΤΑΓΓΕΛΤΙΚΗ για τον ανορθόδοξο τρόπο με τον οποίο προωθείται η
εγκατάσταση μεγάλων αιολικών πάρκων στην Κρήτη είναι η εκπρόσωπος του
Παγκρήτιου Δικτύου αρχιτέκτων Βάνα Σφακιανάκη, η οποία μας αναφέρει ως
παράδειγμα:’
«Δύο εταιρείες, η
ΕLIKA, συμφερόντων Κοπελούζου και η TERNA του Περιστερη , έχουν
πάρει άδειες παραγωγής από την
ΡΑΕ για συστοιχίες πάρκων των
1000 MW η
καθεμία (πρόκειται για δεκάδες σταθμούς με ξεχωριστή άδεια ο καθένας από
τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας).
Ανεξαρτήτως, όμως, πού και σε ποια
περιοχή εγκαθίστανται, οι δύο εταιρείες συνεχίζουν να υποβάλλουν νέες
αιτήσεις για εκατοντάδες ακόμη
MW, αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η
διαδικασία του επόμενου σταδίου, που είναι η
περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Στο μεταξύ, έχουμε και τις νέες αιτήσεις της ΔΕΗ στα νησάκια
Ντία και
Διονυσάδες, που βρίσκονται απέναντι από το Ηράκλειο.
Τα νησάκια όμως
αυτά είναι όχι μόνο τουριστικά επισκέψιμα με καραβάκια, αλλά
υπερπροστατεύονται από τη νομοθεσία λόγω της αρχαιολογικής τους σημασίας
και της φυσικής τους ιδιαιτερότητας.
Μπορώ να σας πω πλείστα όσα παραδείγματα» προσθέτει,
«που δείχνουν ότι η
Κρήτη τείνει να μετατραπεί σε μια πράσινη Πτολεμαΐδα, σε βάρος άλλων
οικονομικών παραγωγικών δραστηριοτήτων, χωρίς κανένα όριο ισχύος».
Τα
ενεργειακά έργα που δρομολογούνται, τονίζει το Παγκρήτιο δίκτυο,
«καμία
σχέση δεν έχουν με την έννοια και τα πλεονεκτήματα των ανανεώσιμων πηγών
ενέργειας που εξασφαλίζονται με την αυτοπαραγωγή, την άμεση διάχυση των
ωφελημάτων στην τοπική κοινωνία, την υποστήριξη, και όχι την
υποκατάσταση των παραγωγικών δραστηριοτήτων, την εξοικονόμηση ενέργειας
των φυσικών πόρων.
Για την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση των έργων έχει
ψηφιστεί νομοθεσία
*** (χωροταξικό ΑΠΕ, νόμος για την επιτάχυνση των ΑΠΕ
κ.λπ.) που επιτρέπει την επέκτασή τους σχεδόν παντού:
........σε δασικές
εκτάσεις, σε κορυφογραμμές, σε περιοχές υψηλού αισθητικού κάλλους
-natura- και αλλού».
(Πηγή:Ισοτιμία
: )
* Είναι μεγάλο ψέμα οτι το κόστος των διασυνδέσεων των νησιών , πληρώνεται από τους «μεγαλοαιολικάδες» .
Τα λεφτά αυτά πληρώνονται μονο από τα ''κοροιδα''.
** '' Σχεδιάζονται'' δεν σημαίνει και ''πληρώνονται ''
*** ο πράσινος νόμος Μπιρμπιλη .