Η Άνοιξη ήρθε και μεταξύ των άλλων σκεφθήκαμε ότι ένα θαλασσινό θέμα ίσως βοηθάει τους φίλους αναγνώστες του SAGINI3
έστω νοερά να ξεφύγουν για λίγο από τον βρόγχο της κρίσης που μας πνίγει όλους .
Είμαστε Έλληνες και ειδικά εμείς οι νησιώτες , έχουμε δεσμούς αληθινού έρωτα με την θάλασσα . Ξεκινάμε σήμερα μια σειρά από θαλασσινά άρθρα όπου η ασφάλεια μας έχει τον πρώτο ρόλο.
SAGINI
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα της Νομοθεσίας που βρίσκεται σε ισχύ, η πλωτή άγκυρα είναι αναγκαίο εφόδιο που πρέπει να διαθέτει κάθε σκάφος (αναψυχής η αλιευτικό ) για να του εκδοθεί άδεια εκτέλεσης πλόων. Είναι ένα εφόδιο που αφορά την ασφάλειά μας .
Και η ασφάλεια μας στην θάλασσα πάντοτε έχει προτεραιότητα , είτε πρόκειται για ένα μεγάλο ταξίδι, είτε για
μια κοντινή βόλτα για ψάρεμα.
Η πιο συνηθισμένη περίπτωση για τη χρήση της πλωτής άγκυρας είναι η ακυβερνησία. Και βέβαια, σε μια τέτοια περίπτωση η χρήση της πλωτής άγκυρας είναι το μόνο εφόδιο που έχει στα χέρια του ο κυβερνήτης, ειδικά μάλιστα όταν έχει κακό καιρό.
Ας τα δούμε όμως αναλυτικά. Όταν ένα σκάφος μένει ακυβέρνητο από κάποια αιτία, πρώτη και άμεση συνέπεια είναι να γυρίσει με μια από τις δύο πλευρές του , πάνω στον καιρό ανεξαρτήτως του μήκους του.
Σε μια τέτοια κατάσταση, αν ο καιρός είναι κακός και ο κυματισμός μεγάλος, τότε τα κύματα όπως θα έρχονται από την ''μπάντα'', εκτός από το ενοχλητικό ''μπότζι'' είναι πολύ εύκολο να μπούνε στο εσωτερικό του σκάφους, ειδικά σε σκάφη με χαμηλά έξαλα, όπως τα φουσκωτά και οι ψαρόβαρκες.
Όλοι μπορούν να αντιληφθούν τον κίνδυνο για την ασφάλεια μας που φέρνει μια ανεξέλεγκτη εισροή υδάτων .
Είναι προφανές λοιπόν, πως μοναδικός τρόπος για να ξεφύγουμε από μια τέτοια επικίνδυνη κατάσταση, είναι να γυρίσουμε το σκάφος στον καιρό, να στρέψουμε δηλαδή την πλώρη μας πάνω στον καιρό.
Η πλωτή άγκυρα είναι το καταλληλότερο εξάρτημα γι' αυτό, καθώς εμποδίζει το σκάφος να παρασυρθεί σε πλαγιολίσθηση . Η πλωτή άγκυρα , είναι κατασκευασμένη από ανθεκτικό συνθετικό ύφασμα και παλιότερα από μουσαμά.
Στην αγορά υπάρχουν σε διάφορα μεγέθη ανάλογα το μήκος του σκάφους.
Για να τη χρησιμοποιήσουμε, δένουμε ένα χοντρό σχοινί, π.χ. αγκυρόσχοινο στη θηλιά του μεγάλου ανοίγματος και ένα πιο λεπτό στην άλλη, αυτή του μικρού ανοίγματος.
Το χοντρό σχοινί κρατάει το ''βάρος'' και το λεπτό θα το χρησιμοποιήσουμε όταν αποφασίσουμε να ανασύρουμε την πλωτή άγκυρα στο σκάφος μας και πάλι. Αφήνουμε αρκετό σχοινί - και από τα δύο - λάσκο και αμολάμε την άγκυρα στη θάλασσα. Δένουμε τις άκρες σε σίγουρα μέρη στο σκάφος, όπως τον κρίκο της πλώρης μας ( μπαρούμα-κοράκι ), ενώ αφήνουμε αρκετά μπόσικο το λεπτό σχοινί.
Λειτουργικά, το νερό μπαίνει από το μεγάλο άνοιγμα και βγαίνει από το μικρό.
Έτσι ο περιορισμός του όγκου ροής και η καθυστέρηση του λόγω της μειούμενης διαμέτρου μειώνει κατά πολύ την ταχύτητα με την οποία παρασέρνει το κύμα και ο άνεμος (ξέσυρμα) το σκάφος και στρέφει την πλώρη μας πάνω στον καιρό.
Η μείωση αυτή, μπορεί να φτάσει και τα 9/10 της απόστασης που θα κάλυπτε παρασυρόμενο ένα σκάφος χωρίς πλωτή άγκυρα.
Για να μαζέψουμε την πλωτή ή άγκυρα αφρού, τραβάμε το λεπτό σχοινί που μαζεύει το μικρό άνοιγμα ώστε να αναστραφεί και να αδειάσει το χωνί από το νερό και έτσι τη φέρνουμε εύκολα πάνω στο σκάφος.
Στο εμπόριο κυκλοφορούν κάποιες παραλλαγές που αφορούν κυρίως στη διάταξη του μεγάλου ανοίγματος, αλλά ο βασικός σχεδιασμός παραμένει ο ίδιος. Θα βρούμε λοιπόν πλωτή άγκυρα με ξύλο και θήκη, άλλη με στεφάνι και άλλη σαν ομπρέλα. Αυτός ο τελευταίος τύπος, επειδή δεν διαθέτει μηχανισμό - ξύλο ή στεφάνι - που να κρατά το στόμιο της ανοιχτό, χρειάζεται συνήθως λίγη «Βοήθεια». Γι' αυτό, κρεμάμε ένα πολύ μικρό βαρίδι, για να τη βοηθήσουμε να ανοίξει. Είναι ο πιο φτηνός τύπος πλωτής άγκυρας, που όμως δεν είναι λόγος για να μην προτιμήσετε σε κάθε περίπτωση τον τύπο με το στεφάνι που είναι πάντοτε αποτελεσματικός.
Είναι προφανές πως η πλωτή άγκυρα δεν είναι μόνο εργαλείο ανάγκης.
Θα σας χρησιμεύσει, όταν θέλετε να κάνετε μια δυο αναγνωριστικές «κατεβασιές» η να ψαρέψετε τσαπαρί , καλαμάρια η θράψαλα ή ότι έχετε κατά νου.
Επίσης μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε στο ψάρεμα καθετής όταν το βάθος είναι μεγάλο για να ανεβοκατεβάζετε άγκυρα . Αυτό βέβαια αφού λάβετε υπ όψιν σας τα ρέματα και την ταχύτητα
ανέμου.