Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2011

ΜΑΥΡΑ ΜΑΝΤΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ...................ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΑ



Άσχημα τα νέα για την αγορά  φωτοβολταϊκών γενικώς , στην παγκόσμια αγορά, στην Ευρώπη αλλά  και στην Ελλάδα.




                                                                                                                                                                           
      
Συγκεκριμένα ,  μεγάλο πλήγμα στον κλάδο ήταν η χρεοκοπία της εταιρείας κατασκευής φωτοβολταϊκών  MILLENNIUM στην Γερμανία  .

 
          Πριν λίγες μέρες η εταιρεία φωτοβολταϊκών στο Βερολίνο SOLON κήρυξε πτώχευση.
 Το brand name «Solon» είναι πολύ γνωστό στην αγορά και ξεχωρίζει για τα προϊόντα του ενώ εγκαταστάσεις της εταιρείας υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη.
         Καθημερινά απώλειες καταγράφουν στην Γερμανία  πάρα πολλές επιχειρήσεις φωτοβολταϊκών, όπως για παράδειγμα η CONERGY  AG από το Αμβούργο, η Q-CELLS και η PHOENIX  SOLAR από τη Βαυαρία.




         

Στις ΗΠΑ μεγάλες  κατασκευάστριες εταιρείες φωτοβολταϊκών όπως οι   SES  SOLYNDRA, EVERGREEN και   SPECTRAWATT κήρυξαν πτώχευση.

      To 76% της αξίας απώλεσε μέσα στο 2011 η FIRST  SOLAR
To 76% της αξίας απώλεσε μέσα στο 2011 η First Solar

Η αμερικανική εταιρεία έχασε το 76% της αξίας της φέτος, καταγράφοντας την μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία του δείκτη Standard & Poor’ s 500, ενώ υποβάθμισε και τις προβλέψεις για την κερδοφορία της.
Η FIRST SOLAR των άλλοτε 25 δισ. δολ., αυτή την εβδομάδα υποχώρησε στα 2,64 δισ. δολ.,         
  Οι περισσότερες απο τις παραπάνω εταιρείες,  ειχαν χρηματοδοτηθεί απο την ''πράσινη''κυβέρνηση Ομπαμα και τώρα διεξάγονται έρευνες απο το FBI .
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
     
         Επίσης τη σταδιακή αποχώρησή της από τον κλάδο των φωτοβολταϊκών ανακοίνωσε  η         BP   SOLAR, μια από τις εταιρίες κολοσσούς του χώρου, επιβεβαιώνοντας και αυτή με τη σειρά της την ύφεση που καταγράφεται στον εν λόγω κλάδο σε παγκόσμιο επίπεδο.
                                                                                                                                                                             

  Στην χώρα μας και συγκεκριμένα στην Αθήνα  μεγάλες αντιδράσεις προκαλεί η  απόφαση της Εκκλησίας να εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά πάνελ στην Πεντέλη.
Πρόκειται για έργο φαραωνικών διαστάσεων  που εχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία.  Πέραν των άλλων διαβάστε την επιστολή διαμαρτυρίας προς τον ΥΠΕΚΑ Παπακωνσταντινου , επτά βουλευτών του ΚΚΕ......

............Όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από την πιο πάνω φωτοβολταϊκή λαίλαπα, η κυβέρνηση θα δεσμευθεί, μέσω και της ΔΕΗ ΑΕ και της ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), με μακροχρόνια συμβόλαια για την εγγυημένη απορρόφηση της παραγωγής, πληρώνοντας την κιλοβατώρα σε τιμές περίπου δεκαπλάσιες σε σχέση με το κόστος ηλεκτροπαραγωγής από άλλες πηγές ενέργειας, τον λιγνίτη, τα μεγάλα υδροηλεκτρικά έργα. Αυτό το τεράστιο κόστος θα το επωμιστεί εξ’ ολοκλήρου η λαϊκή οικογένεια μέσα από τους υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, που αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω. Θα καταλήξει ως κέρδος στις τσέπες των μονοπωλιακών ομίλων που θα αναλάβουν τα έργα. Οι εργαζόμενοι δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από την παρουσία του «στρατηγικού επενδυτή» στην περιοχή, το αντίθετο.
Από τα 16.000 στρέμματα ηλιόλουστης αναδασωτέας περιοχής, για να στρωθούν με γυαλί 3.500 στρέμματα στις πλαγιές του Πεντελικού», αναφέρουν χαρακτηριστικά στην ερώτησή τους οι βουλευτές του ΚΚΕ.

Αλήθεια ποια είναι η θέση των άλλων κομμάτων .

"Σιωπηρή συναίνεση σε  αποτρόπαια εγκλήματα"  είπε ο Νόαμ Τσόμσκι.

                                                                                                                                                                            
        Επίσης για   ''οργανωμένο μπάχαλο'' στα φωτοβολταϊκά των αγροτών  , κατηγορεί την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ , ο Βαγγέλης Ζαγορακης φυσικός-επιχειρηματιας με αρθρο του  εδω                                                         http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/d04ad5af-a8c0-49a6-bb9b-3b9c701b6fd5

Από τις 6000 αιτήσεις αγροτών, έχουν υλοποιηθεί περίπου 50 αγροτικά Φ/Β.

                                                                                                                                                                                 
     
  ΔΕΗ


Εξ αλλου.....
Σε CCC από B- υποβάθμισε την πιστοληπτική αξιολόγηση της ΔΕΗ η Standard & Poor' s, με αρνητική προοπτική.
Ο διεθνής οίκος διαπιστώνει εξασθένιση της ρευστότητας, υπογραμμίζοντας ότι τα επίπεδα ρευστότητας επιδεινώνονται το τελευταίο εξάμηνο.

Οταν ο Διοικητής της ΔΕΗ κος Α Ζερβος , δηλώνει δημοσίως οτι η επιχείρηση χρειάζεται 1 δις ευρω στις αρχες του 2012 το οποιο δεν διαθετει,  δεν μας φταίει κανένας οίκος αξιολόγησης όπως η Standard & Poor' s, που υποβάθμισε την ΔΕΗ σε   CCC  .
                                                                                                                     SAGINI                                                                                                           


Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2011

ΝΕΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΕΗ ..... ΥΠΕΡ ΑΠΕ



 Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ''ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΠΑΤΗΣ''


Όλες οι Ευρωπαϊκές χώρες ,μειώνουν  η κόβουν τις επιδοτήσεις στις ΑΠΕ λόγω της οικονομικής κρίσης.
Στην Ελλάδα....... αυξάνουν  τα τιμολόγια.



Το είχαμε γράψει από τον Σεπτέμβριο εδώ.......
http://sagini3.blogspot.com/2011/09/10-15.html 

 Σοβαρή νέα επιβάρυνση στα νοικοκυριά και τα οικιακά τιμολόγια,προκύπτει απο το νεο χαράτσι υπέρ ΑΠΕ που επιβάλει απο 1-1- 2012  η Ρυθμιστική Αρχη Ενέργειας ,( Αποφ. 1453/11 ΡΑΕ  ) για να καλύψουν το τεράστιο έλλειμμα που οι ίδιοι δημιούργησαν στον ΔΕΣΜΗΕ με τις υπέρογκες επιδοτήσεις στις ΑΠΕ και ειδικά στα φωτοβολταϊκά  .
Για να πληρώσουν τις επιδοτήσεις ΑΠΕ αυξάνουν τα οικιακά τιμολόγια από 2,5 ευρώ σε 5,99 ευρώ οι 1.000 κιλοβατώρες.  Εδω η σχετικη απόφαση της ΡΑΕ.

http://www.rae.gr/categories_new/about_rae/actions/decision/2011_A1453.csp

 Αυξήσεις υπερ ΑΠΕ βέβαια γίνονται σε ολα τα τιμολόγια της ΔΕΗ , διοτι κατά τον ΥΠΕΚΑ Παπακωνσταντινου  ''τα τεράστια  ελλείμματα της ΔΕΗ προήλθαν απο..... τα χαμηλά τιμολογια'' .
Προσπαθεί να κρύψει τα σοβαρά  λάθη της πολιτικής του , με αστείες δικαιολογίες.
http://sagini3.blogspot.com/2011/12/blog-post_18.html

Δειτε τα νεα τιμολόγια ΔΕΗ, ανα 1000 KW λογαριασμό

Υψηλής Τάσης (ΥΤ):          από 1,04   σε 2,96 ευρώ
Αγροτικής χρήσης (ΜΤ):     από 0,74   σε 2,29 ευρώ
Λοιπές χρήσεις (ΜΤ):         από 1,69   σε 5,35 ευρώ
Αγροτικής χρήσης (ΧΤ):      από 0,9    σε 2,96 ευρώ
Οικιακής χρήσης (ΧΤ):       απο  1,95   σε 5,99 ευρώ 
Λοιπές χρήσεις (ΧΤ):         από 2,49     σε 7,39 ευρώ


Διαβάστε την σχετική ανακοίνωση της  ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/dfcf9fb0-ff48-418e-a61b-7bd616225fbc


ΣΥΝΤΟΜΑ  ΕΠΙΣΗΣ
ερχεται το νεο μεγαλο χαράτσι στους λογαριασμους της ΔΕΗ  για το 2012.
http://sagini3.blogspot.com/2011/12/blog-post_2847.html


Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

Υγραεριοκίνηση


Κέρδος έως 1.400 ευρώ το χρόνο με το υγραέριο!


Με την τιμή της αμόλυβδης να έχει φτάσει στα ύψη αλλά και το οικολογικό ενδιαφέρον όλων μας να αυξάνεται, εναλλακτικές μορφές καυσίμων (όπως το υγραέριο) γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς. Στο εν λόγω θέμα αναλύουμε τα αρνητικά και τα θετικά της υγραεριοκίνησης, τον τρόπο και το κόστος της μετατροπής, καθώς και όλες τις άλλες οικονομοτεχνικές παραμέτρους, που σχετίζονται με την υγραεριοκίνηση.












Οι καιροί αλλάζουν και οι εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία δεν πρέπει να μας αφήνουν αδιάφορους. Άλλωστε, βασικοί φορείς των αλλαγών αυτών είναι οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες, ως γνωστόν, έχουν επιδοθεί σε μία άτυπη "κούρσα" εξέλιξης νέων και περισσότερο οικολογικών κινητήρων. Βέβαια, το οικολογικό ενδιαφέρον όλων σχετίζεται και άμεσα με τα πολύ ακριβά πλέον καύσιμα, στοιχείο που μεγαλώνει το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν πολλοί (ιδιώτες ή και εταιρείες με στόλους οχημάτων) έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως είναι το υγραέριο (Autogas), το οποίο προσφέρει 2 πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα: είναι πιο φθηνό στην αγορά του από τη βενζίνη και ρυπαίνει λιγότερο το περιβάλλον.


Βασικά χαρακτηριστικά του υγραερίου:

•  Είναι άοσμο και άχρωμο, ωστόσο ενισχύεται με συγκεκριμένες οσμογενείς ουσίες, προκειμένου να γίνεται αντιληπτή πιθανή διαρροή του.
•  Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε οκτάνια (περίπου 110).
•  Η χημική του σύσταση αποτελείται από δύο υγρονάνθρακες, το προπάνιο και το βουτάνιο.
•  Έχει υψηλή θερμοκρασία ανάφλεξης, 450-510 β. C (έναντι 257 β. C της βενζίνης).
•  Δεν περιέχει μόλυβδο και συνεπώς δε βλάπτει τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.
•  Στο αυτοκίνητο διοχευτεύεται σε συνθήκες πολύ υψηλής πίεσης, η οποία μειώνεται μέσω της εγκατάστασης, όπως θα δούμε και παρακάτω.


Γιατί είναι οικολογικό;

To βασικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι διαθέτει χαμηλή περιεκτικότητα σε διοξείδιο του άνθρακα. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί υγραέριο εκπέμπει περίπου 12% μικρότερες ποσότητες CO2, μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια του αζώτου, 20% με 40% λιγότερους υδρογονάνθρακες και αντίστοιχα μειωμένη ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με το αν η καύση του διενεργούνταν με βενζίνη. Πλεονεκτήματα όμως υπάρχουν και έναντι των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι εκπέμπουν έως και 95% μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων.


Eίναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη

Μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών εδώ και πολλά χρόνια προχωρούν σε after market μετατροπές με υγραέριο, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε, πως στην Ιταλία κυκλοφορούν περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα και στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 40.000 οχήματα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι το 90% των Ταξί στην Ιαπωνία χρησιμοποιεί το υγραέριο ως βασικό καύσιμο.


Μετατροπή ή εργοστασιακό αυτοκίνητο

Στη χώρα μας σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο έχουν περάσει από ειδική μετατροπή σε εξειδικευμένα κέντρα. Βέβαια, αρκετές είναι και οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως π.χ. η Opel και η Fiat, που διατηρούν στην γκάμα τους σε όλο τον κόσμο μοντέλα που λειτουργούν είτε με φυσικό αέριο (CNG) είτε με υγραέριο (LPG). Όμως, παρ΄ όλο που αυτά τα αυτοκίνητα μπορούν, βάσει νομοθεσίας, να εισαχθούν κανονικά και στη χώρα μας, αυτό συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια ή και καθόλου.

Πώς δουλεύει το σύστημα;

Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί, προκειμένου αυτό να φτάνει στο ρυθμιστή πίεσης ή εξαεριωτή, ο οποίος βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Αυτός, χρησιμοποιώντας τα ζεστά νερά της μηχανής, μετατρέπει το υγραέριο από υγρή σε αέρια μορφή. Το αέριο διοχετεύεται μέσω ενός σωλήνα στο φίλτρο υγραερίου και έπειτα στην μπεκιέρα, προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα, για να γίνει η καύση. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών υπεύθυνος είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος, ο οποίος, εφ΄ όσον τίθεται σε λειτουργία, παρακάμπτει το βασικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου, λειτουργώντας όμως σε σχέση με την μπεκιέρα στους ίδιους παλμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπερδεύει τον εργοστασιακό εγκέφαλο, αλλά ούτε φθείρει και τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Κατά την εκκίνηση του κινητήρα λοιπόν η λειτουργία γίνεται με βενζίνη και περιμένουμε ώσπου ο δείκτης της θερμοκρασίας του κινητήρα να φτάσει στους 30-40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου είτε μέσω του σχετικού διακόπτη είτε αυτόματα να επιλεγεί το υγραέριο για καύσιμο. Από εκεί και πέρα, τα πάντα λειτουργούν όπως με τη βενζίνη.


Κόστος από 800 ευρώ

Οι μετατροπές αυτές κοστίζουν από περίπου από 800 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα και με τον τύπο του κινητήρα (4κύλινδρος, 6κύλινδρος, κ.λπ.). Οι περισσότεροι μετατροπείς χρειάζονται σχεδόν δύο μέρες για να την ολοκληρώσουν, καθώς απαιτείται χαρτογράφηση του πρόσθετου εγκεφάλου με ειδικό λογισμικό αλλά και αρκετές δοκιμές, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.


Εγγύηση 2 ετών

Οι περισσότεροι μετατροπείς δίνουν κατά μέσο όρο δύο χρόνια εγγύηση σε ό,τι αφορά στη δική τους εγκατάσταση και στη λειτουργία της. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι κάποιοι επίσημοι έμποροι και επισκευαστές αυτοκινήτων αναγνωρίζουν αυτού του είδους τις μετατροπές, δίχως να στερούν από τον πελάτη τους την εργοστασιακή εγγύηση.
Ωστόσο καλό θα είναι και αυτό να το διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε στη μετατροπή, προκειμένου να είμαστε σίγουροι. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι η Hyundai δηλώνει επίσημα, πως σε τέτοια περίπτωση η εργοστασιακή εγγύηση συνεχίζει κανονικά, εκτός εάν προκληθεί κάποια βλάβη σε μέρος του αυτοκινήτου, εξαιτίας σφάλματος στην εγκατάσταση του υγραερίου.


ΚΤΕΟ - Γραφειοκρατία - Τέλη

Στον έλεγχο ΚΤΕΟ δε θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα, εφ΄ όσον η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σε πιστοποιημένο μετατροπέα. Αφού λοιπόν κάνουμε τη μετατροπή, πρέπει να επισκεφθούμε ένα δημόσιο ΚΤΕΟ, προκειμένου να πάρουμε βεβαίωση, ότι η μετατροπή έγινε σωστά και όλα τα επιπλέον μέρη που τοποθετήθηκαν έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν σωστά. Εκεί πρέπει να προσκομίσουμε και υπεύθυνη δήλωση του μετατροπέα, τα στοιχεία του οποίου θα διασταυρωθούν με το Υπουργείο, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένος ή όχι. Έπειτα, τη βεβαίωση αυτή πρέπει να την πάμε στο Υπουργείο Μεταφορών, για να αλλάξουμε την άδεια της κυκλοφορίας, η οποία στο εξής, δίπλα στον τύπο του καυσίμου, θα πρέπει να γράφει "υγραέριο", ακριβώς δίπλα από τον κωδικό της βενζίνης.
Αρκετές εταιρείες (όπως η Οpel) διατηρούν στην γκάμα τους στην Ευρώπη αυτοκίνητα που λειτουργούν με εναλλακτικές μορφές καυσίμου, όπως το υγραέριο και το φυσικό αέριο.

Απλή διαδικασία η μετατροπή
Η μετατροπή μπορεί να γίνει σχεδόν σε κάθε τύπο βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Είναι σημαντικό, φυσικά, ο άνθρωπος που θα κάνει τη μετατροπή να ξέρει καλά τη δουλειά του, καθώς απαιτoύνται ειδικές και συγκεκριμένες γνώσεις και απόλυτη εξειδίκευση.
Ποια είναι τα βασικά μέρη της μετατροπής;
• Ρυθμιστής πίεσης ή εξαεριωτής
• Φίλτρο υγραερίου
• Μπεκιέρα
• Ρεζερβουάρ (σε σχήμα ρεζέρβας ή κυλινδρικής μορφής)

• Εγκέφαλος υγραερίου
• Σωληνώσεις και καλωδίωση
To ρεζερβουάρ
Το ρεζερβουάρ αποτελείται από ειδικές επενδύσεις, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ατσάλι πάχους περίπου 5 χιλιοστών. Ζυγίζει περίπου 30 με 40 κιλά κενό και 55 με 60 κιλά γεμάτο. Yπολογίστε λοιπόν ότι ζυγίζει περίπου όσο ένα παιδί. Πάντως, στις περισσότερες των περιπτώσεων πρέπει να έχουμε υπ΄ όψιν μας, πως το ρεζερβουάρ του υγραερίου θα μας "κλέψει" ίσως και όλο το χώρο της ρεζέρβας ή τουλάχιστον το μισό πορτ μπαγκάζ, ανάλογα με τον τύπο που θα επιλέξουμε.

Μέριμνα για ασφάλεια
Το υγραέριο από τη φύση του διαθέτει εκρηκτικές ιδιότητες. Σύμφωνα πάντως με τους πιστοποιημένους μετατροπείς, πρόβλημα έκρηξης ή πυργαγιάς μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα, δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ διαθέτει ειδική βαλβίδα ασφαλείας, η οποία, π.χ. σε περίπτωση φωτιάς από ατύχημα, αποκόπτει την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα, αλλά και φροντίζει ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται μέσω της βαλβίδας πλήρωσης του ρεζερβουάρ.
Το ρεζερβουάρ του υγραερίου τοποθετείται συνήθως στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, στο χώρο που καταλαμβάνει η ρεζέρβα (επάνω εικόνα). Η βαλβίδα ασφαλείας στο κέντρο φροντίζει ώστε σε περίπτωση κινδύνου, το υγραέριο να εκτονωθεί στην ατμόσφαιρα, μέσω της βαλβίδας πλήρωσης στη βάση του προφυλακτήρα.


Χρειάζεται Service;

H τακτική συντήρηση του συστήματος πραγματοποιείται περίπου κάθε 25.000 χιλιόμετρα και εκτός από ένα γενικό έλεγχο, περιλαμβάνει αλλαγή του φίλτρου υγραερίου, που κοστίζει περίπου 5 με 10 ευρώ.
 autotriti.gr/

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

ΨΑΡΕΜΑ ......... ΜΕ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ΛΙΑΚΑΔΑ

ΧΕΙΜΕΡΙΝΗ ΛΙΑΚΑΔΑ

Τα χριστόψαρα των εκπλήξεων

Οι μέρες με λιακάδα στη χώρα μας ακόμη και τώρα τον χειμώνα είναι αρκετές! Αυτό μας παρέχει τη δυνατότητα στον ελεύθερο χρόνο να ασχολούμεθα με τη μεγάλη μας αγάπη, το ψάρεμα. Το είδος ψαρέματος το είχαμε επιλέξει αυτόματα και ήταν η καθετή, σε ένα σημάδι μάλιστα που τέτοιες μέρες μας δίνει συνήθως καλά κομμάτια

Eίχαμε ελέγξει όλα τα μέρη του σκάφους, αλλά και τα αλιευτικά μας εργαλεία, ενώ το μόνο που έμενε ήταν να αγοράσουμε φρέσκια γαρίδα για δόλωμα.
Την επομένη ξεκινούσαμε νωρίς το πρωί - προϋπόθεση που αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο συστατικό των αλιευτικών εξορμήσεων. Σκουπίσαμε τη δροσιά του πρωινού από τα καθίσματα και προσαρμόσαμε τα όργανα στις βάσεις της κονσόλας.
Τα χριστόψαρα των εκπλήξεων
Σε λίγο χαιρετούσαμε, αφήνοντας πίσω μας τον φάρο του λιμανιού που θα μας περίμενε να επιστρέψουμε.
Στα σημάδια που ψαρεύουμε αυτή την εποχή μπορείς να συναντήσεις λογής - λογής ψάρια, ενώ στις καλύτερες των περιπτώσεων φαγκρόπουλα και λυθρίνια. Ο προορισμός μας ήταν μια καλή τραγάνα στα 85 μέτρα βάθος που είχαμε «σώσει» στο όργανο και ξαναβρεθήκαμε εκεί για να ψαρέψουμε.
Το gps έδειχνε ότι από στιγμή σε στιγμή θα φθάναμε στον προορισμό μας, ενώ στο βυθόμετρο απεικονιζόταν το σημείο που προαναφέραμε, όπου θεωρητικά μας περίμεναν τα ψάρια.
Φτάσαμε! Βγάλαμε τα εργαλεία, δολώσαμε και τα βαρίδια έπεσαν στη θάλασσα, αλλά τα ψάρια δεν έτρωγαν με πολλή όρεξη. Μετά από πολλά πάνω - κάτω δοκιμάζοντας να ανεβάσουμε επάνω, κάποια στιγμή η αρματωσιά σαν να κόλλησε!
Δεν ήταν όμως κόλλημα σε δίχτυ ή παραγάδι παρατημένο, ήταν ένα μεγάλο καλαμάρι. Ανεβάσαμε την καλή ψαριά, ενώ οι τσιμπιές είχαν κόψει για αρκετή ώρα. Το ψάρεμα συνεχιζόταν μέχρι που κάποια στιγμή η καθετή κόλλησε για τα καλά στον πυθμένα.
Τα χριστόψαρα των εκπλήξεων
- Αυτό ήταν, είπα στον συναλιευτή μου, κόλλησα! Και πάνω στην προσπάθεια και στο τράβηγμα, σιγά σιγά η πετονιά άρχισε να έρχεται..
-Πρέπει να είναι κάτι καλό...
-Μπορεί να είναι κάνα δίκιλο θράψαλο... μου αποκρίθηκε.
Το αλίευμα ήρθε στη βάρκα και δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα καλό χριστόψαρο που έγινε την επόμενη ημέρα καταπληκτική σούπα, ενώ ακολούθησαν και άλλα.
Η καθετή
Θαυμάσια αποτελέσματα είχαμε συνδυάζοντας την αρματωσιά του τσαπαρί αγορασμένη έτοιμη από κατάστημα ειδών αλιείας δολωμένη με γαρίδα. Χρησιμοποιήσαμε δηλαδή την αρματωσιά του τσαπαρί και κάναμε καθετή
Θαυμάσια αποτελέσματα είχαμε συνδυάζοντας την αρματωσιά του τσαπαρί αγορασμένη έτοιμη από κατάστημα ειδών αλιείας δολωμένη με γαρίδα. Χρησιμοποιήσαμε δηλαδή την αρματωσιά του τσαπαρί και κάναμε καθετή.

Ο πιο διαδεδομένος και αποδοτικός τρόπος ψαρέματος που γίνεται με το σκάφος σταθερό σε ρηχά αλλά και βαθιά νερά είναι η καθετή. Ξεκινώντας να ψαρέψουμε με καθετή θα πρέπει να γνωρίζουμε το βάθος και τη μορφολογία του βυθού, κατά προσέγγιση τουλάχιστον, χρησιμοποιώντας έτσι και την κατάλληλη μεσηνέζα. H ψιλή μεσηνέζα είναι ιδανική, αλλά σε βαθιά νερά επιλέγουμε τη χοντρή. Ως ενδεδειγμένη θεωρείται από πολλούς η 45άρα μεσηνέζα, ενώ άλλοι πάλι χρησιμοποιούν την 70άρα και την 80άρα όπως εμείς. H καθετή αποτελείται από δύο κυρίως τμήματα: τη μεσηνέζα ή τη μάνα, που φτάνει σε μήκος τις 40-50 οργιές, και την αρματωσιά. Στην άκρη της μάνας τοποθετούμε ένα μικρό στριφτάρι και σε αυτό δένουμε την αρματωσιά, που αποτελείται από μεσηνέζα πιο λεπτή από αυτήν της μάνας. Στην άκρη της αρματωσιάς βάζουμε ένα βαρίδι και κατά διαστήματα δένουμε 3 παράμαλλα με αγκίστρια. Tο μέγεθος και το μήκος των παράμαλλων εξαρτάται από το ψάρι που θέλουμε να πιάσουμε, αν και συνήθως το μήκος είναι περίπου 20-25 πόντοι, όπως επίσης και τα αγκίστρια βρίσκονται σε πλήρη συνάρτηση με τα ψάρια που υπάρχουν στον τόπο που ψαρεύουμε.
Οι έτοιμες αρματωσιές δουλεύουν μια χαρά. Στο συγκεκριμένο ψάρεμα δέσαμε δύο αρματωσιές μεταξύ τους, για να μπορούμε να ψαρεύουμε με περισσότερα αγκίστρια.
Οι έτοιμες αρματωσιές δουλεύουν μια χαρά. Στο συγκεκριμένο ψάρεμα δέσαμε δύο αρματωσιές μεταξύ τους, για να μπορούμε να ψαρεύουμε με περισσότερα αγκίστρια.
Mε την καθετή ψαρεύουμε σχεδόν όλα τα είδη των ψαριών, χρησιμοποιώντας κυρίως φρέσκια γαρίδα, αλλά και σκουλήκια, καρτσίνες, καλαμάρι ή σουπιά.
Οι αρματωσιές
Ενας τρόπος αρκετά απλός και εύχρηστος με ικανοποιητικές αποδόσεις για ευχάριστο και ξεκούραστο ψάρεμα, είναι αυτό με τσαπαρί. Tο τσαπαρί γίνεται από βάρκα που κινείται αργά στην ανοιχτή θάλασσα και δεν θέλει δόλωμα, αφού αποτελείται από αγκίστρια πάνω στα οποία έχουν δεθεί με κόκκινη κλωστή μικρές φούντες ή φτεράκια. H πιο συνηθισμένη μορφή τσαπαρί έχει 8 αγκίστρια με ισάριθμα φτεράκια, που είναι δεμένα με μικρά παράμαλλα στην πετονιά της αρματωσιάς. Στο τέλος της δένουμε ένα μακρύ βαρύ μολύβι γύρω στα 160-200 γραμμάρια και στη συνέχεια την ενώνουμε με τη μάνα, που πρέπει να είναι 70άρα με ένα στριφτάρι.
Τα χριστόψαρα των εκπλήξεων
Αφού ρίξουμε το τσαπαρί στη θάλασσα, στη συνέχεια με γρήγορες και σταθερές κινήσεις το ανεβοκατεβάζουμε στον βυθό, καθώς το σκάφος κινείται αργά. Θαυμάσια αποτελέσματα είχαμε συνδυάζοντας την αρματωσιά του τσαπαρί αγορασμένη έτοιμη από κατάστημα ειδών αλιείας δολωμένη με γαρίδα. Χρησιμοποιήσαμε δηλαδή την αρματωσιά του τσαπαρί και κάναμε καθετή.
Επιλέγουμε τον τόπο που θέλουμε να ψαρέψουμε -που μπορεί να είναι μια πελαγίσια ξέρα στα 90?100 μέτρα- και ρίχνουμε σίδερο ή πλωτή άγκυρα.
Το αλιευτικό αυτό εργαλείο λειτουργεί πάρα πολύ καλά σε μεγάλα βάθη γιατί αφενός φωσφορίζει, διαθέτει αρκετά αγκίστρια που μοιάζουν με μικρό κοπαδάκι, αφετέρου είναι και δολωμένο, οπότε αποτελεί ιδανική συνθήκη.
Αν πέσουμε σε μέρα που τα ψάρια τρώνε, θα έχουμε μια πολύ καλή ψαριά. Αν φτιάξουμε μόνοι μας τις αρματωσιές, υπενθυμίζουμε ότι πριν από τα δεσίματα των αγκιστριών να περάσουμε ψιλές χάντρες πράσινες φωσφοριζέ και κόκκινες που προκαλούν περισσότερο τα ψάρια. Οι έτοιμες αρματωσιές πάντως δουλεύουν μια χαρά. Στο συγκεκριμένο ψάρεμα δέσαμε δύο αρματωσιές μεταξύ τους, για να μπορούμε να ψαρεύουμε με περισσότερα αγκίστρια.
Το βαρίδι που χρησιμοποιήσαμε ήταν 250 γραμμάρια, κάποιες άλλες φορές όμως το βάρος αυτό δεν είναι αρκετό να πατώσει την αρματωσιά μας λόγω ισχυρών ρευμάτων.
Το καλάμι
Η καθετή από σκάφος με καλάμι είναι ευκολότερη και πιο ασφαλής, όσον αφορά το ανέβασμα του καλού ψαριού που ενδεχομένως θα πιάσουμε. Επίσης η πετονιά δεν θα μπερδευτεί από κάποια απροσεξία ή από την πτώση ενός ψαριού επάνω της.
Δεν χρειάζεται βέβαια να προβούμε σε αγορά νέου καλαμιού, γιατί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στην καθετή μας ένα γενικής χρήσης. Ενα καλάμι προδιαγραφών μεταξύ 12-30lb είναι αρκετό. Οι οδηγοί του καλαμιού μπορεί να είναι συνδυασμός δακτυλίων (rings) με τον τελευταίο οδηγό τύπου roller ή όλους τούς οδηγούς τύπου rings. Ως προς το μήκος του καλαμιού μπορεί να είναι μεταξύ 1,50 - 1.80. Ετσι μετά το τσίμπημα των ψαριών θα τα ανεβάσουμε άνετα από το μεγάλο βάθος χωρίς να κουραστούμε.
Οι τόποι
Σε τέτοιους βαθείς τόπους ψάρια ως αρπακτικά δεν περιμένουν, επιτίθενται στο δόλωμα μεμιάς για να μην τους πάρει το μεζέ το διπλανό ψάρι, με το παραμικρό τράνταγμα έχεις τα ψάρια στο αγκίστρι, αρκεί να είναι μέρα που θα τρώνε. Παρατηρήσαμε όμως ότι μόλις έφτασαν τα χριστόψαρα, τα ψάρια έκοψαν, γι' αυτό και είχαν τον χρόνο να φάνε οι «σονπιέροι». Βασική προϋπόθεση, όταν υπάρχουν ρεύματα είναι το ότι θα πρέπει να ψαρεύουμε από την πλευρά της ξέρας που τα κόβει, εκεί άλλωστε μπορούν να σταθούν τα ψάρια για να φάνε.
Να προσθέσουμε ακόμη ότι πριν από το στριφτάρι είχαμε δέσει και μια καλαμαριέρα για το ενδεχόμενο καλαμάρι που θα περάσει δίπλα από την αρματωσιά μας, πράγμα που έγινε και το αρπάξαμε!!!
Kείμενο - Φωτογραφίες Νίκος Λυμπερόπουλος
ethnos.gr/