ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444620104578010360773875202.html
By ALKMAN GRANITSAS
ΑΘΗΝΑ-
Η
έλλειψη ανταγωνισμού στην βιομηχανία διύλισης πετρελαίου στην Ελλάδα
κοστίζει στους καταναλωτές περισσότερο από 1 δισ. δολάρια το χρόνο,
σύμφωνα με εσωτερική έκθεση από το Διεθνές Νομισματικό
Ταμείο, σαν μια ένδειξη για τα διαρθρωτικά προβλήματα που πολλοί
οικονομολόγοι πιστεύουν δυσχεραίνουν τις πιθανότητες
ανάκαμψης στην Ελλάδα . Παρά
την ύφεση για πέντε έτη, την ανεργία στα ύψη και επανειλημμένες
προσπάθειες για μεταρρυθμίσεις της οικονομίας , οι
τιμές στην Ελλάδα παραμένουν πεισματικά υψηλά και είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για
την αποκατάσταση της χαμένης ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης της.
Ένας
από τους λόγους, σύμφωνα με το ΔΝΤ και άλλους αναλυτές, είναι οτι οι
προσπάθειες για την απελευθέρωση της οικονομίας σε δεκάδες τομείς, συμπεριλαμβανομένων
των νομικών υπηρεσιών και τα κρουαζιερόπλοια, έχουν κάνει μόνο μέτρια
πρόοδο. Η
εσωτερική έκθεση, που εκπονήθηκε από την ομάδα του ΔΝΤ
στην Αθήνα, για την γραφειοκρατία και λάθη στην
επιβολή του νόμου , λέει οτι επιτρέπουν στους μεγάλους παίκτες να κυριαρχούν
στις αγορές πετρελαίου ντίζελ και θέρμανσης, καταστρέφοντας
την οικονομία . Η νέα
συντηρητική κυβέρνηση συνασπισμού Ελλάδα, που ψηφίστηκε τον Ιούνιο, λέει ότι θέλει να καταπολέμησει τις αντιανταγωνιστικες πρακτικές στην αγορά. "Η
καλύτερη λειτουργία της αγοράς καυσίμων είναι κάτι που θέλουμε και θα
εξετάσουμε κάθε πρόταση σχετικά με το πώς θα γίνει αυτό , δήλωσε ο
κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου.
" Ήδη το κάνουμε αυτό με την εντατικοποίηση των ελέγχων , γιατί
γνωρίζουμε καλά ότι λόγω των υψηλών φόρων", (η Ελλάδα έχει τους
υψηλότερους φόρους καυσίμων στην Ευρώπη) , οι "Έλληνες, λόγω της κρίσης,
πληρώνουν πολύ υψηλές τιμές για τη βενζίνη."
Η
έκθεση, σύμφωνα με την The Wall Street Journal , αναφέρει οτι τα δύο μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου της χώρας, το οποίο
λέει ότι χρησιμοποιούν την δύναμη τους για να ασκήσουν
αποτελεσματικό έλεγχο της αγοράς . Για
παράδειγμα, η έκθεση παρουσιάζει μια αλυσίδα από τα εμπόδια , που αποτρέπουν την
προμήθεια απο ανεξάρτητους προμηθευτές φυσικού αερίου από την ελευθερη
αγορά καυσίμων στο εξωτερικό.
Όλοι
οι εισαγωγείς πρέπει να διαθέτουν εγκαταστάσεις για να κρατούν 60
ημερών αποθέματα, κάτι που είναι πέραν από την ικανότητα των πολλών
μικρότερων επιχειρήσεων.
Αν και
τα καύσιμα επιτρέπεται να μεταφέρονται μόνο με μεγάλα ρυμουλκούμενα οχήματα-βυτία , στα βενζινάδικα
δεν επιτρέπεται να κατέχουν τέτοια οχήματα.
"Αυτό καθιστά αδύνατη για τα ανεξάρτητα πρατήρια φυσικού αερίου τη μεταφορά καυσίμων στην Ελλάδα», αναφέρει η έκθεση.Το ΔΝΤ αρνήθηκε να σχολιάσει σχετικά την έκθεση, αλλά επιβεβαίωσε την αυθεντικότητά της. Παρά
το γεγονός ότι το σχέδιο της έκθεσης, εξακολουθεί να υπόκεινται σε
αναθεώρηση, πολλές από τις καταγγελίες που κάνει δεν είναι καινούργιες.
Η Ελλάδα με τους ντε-φάκτο περιορισμούς στις εισαγωγές, όπως και οι κανόνες που
αφορούν τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν
οι ανεξάρτητοι , έχουν αποτελέσει αντικείμενο πάνω από δύο δεκαετίες
καταγγελιών από την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά της Ελλάδας. Η Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού,
διερεύνησε την αγορά καυσίμων στα τέλη του 2006 και εξέδωσε τέσσερις
εκθέσεις και δύο αποφάσεις που διατάσσουν την κυβέρνηση να ανοίξει η
αγορά, αλλά αυτό τελικά έφερε μόνον μικρή επίδραση.
Η έκθεση του ΔΝΤ προτείνει στο Ταμείο να αναλάβει δράση για την αγορά των καυσίμων στην Ελλάδα και να
πιέσει την κυβέρνηση να ανοίξει την αγορά καυσίμων στην Ελλάδα, για να συνεχίσει να λαμβάνει την οικονομική βοήθεια.
Πολλοί
οικονομολόγοι και οι επιχειρηματίες διαμαρτύρονται για παρόμοια
προβλήματα σε δεκάδες τομείς, αλλά η αγορά καυσίμων έχει ίσως το
μεγαλύτερο αντίκτυπο στην οικονομία."Η μη ανταγωνιστικές αγορές επιβαρύνουν με υψηλό κόστος τον Έλληνα καταναλωτή», αναφέρει η έκθεση.
"Λαμβάνοντας
υπόψη πόσο σημαντική είναι η ενέργεια για το σύνολο της οικονομίας, η
ανταγωνιστικότητα στην Ελλάδα θα μπορούσε να βελτιωθεί με την καλύτερη
λειτουργία των αγορών καυσίμων. Αυτή η αγορά χρειάζεται μεταρρύθμιση. "«Η
ελληνική αγορά είναι εξαιρετικά συγκεντρωμένη και ελέγχεται ουσιαστικά
από τα δύο εγχώρια διυλιστήρια« , λεει η έκθεση του ΔΝΤ, προσθέτοντας
ότι οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον καταναλωτή και να κατεβάσουν το ποσοστό πληθωρισμού στην Ελλάδα , περισσότερο από 1%.
Λέει
επίσης , ότι τα περιθώρια κέρδους για τα προϊόντα των καυσίμων στην Ελλάδα είναι
από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, και στην περίπτωση του πετρελαίου
θέρμανσης στο σπίτι, περισσότερο από το διπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου
όρου Ένωσης. Η
έκθεση υποστηρίζει επίσης ότι τα δύο μεγάλα διυλιστήρια, που ελέγχονται
από δύο από τους πιο γνωστούς και πιο πλούσιους μεγιστάνες της χώρας,
συμμετέχουν στη χειραγώγηση και σε αντιανταγωνιστικές πρακτικές.
Η έκθεση αναφέρεται
στην έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού το 2006 και σε δύο
αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που υποστηρίζουν ότι η Motor Oil Hellas
Διυλιστήρια Κορίνθου Α.Ε. και τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε. , οι οποίες μαζί,
κατέχουν όλη την ικανότητα διύλισης πετρελαίου της χώρας , και ελέγχουν το 70% της
χονδρικής αγοράς και 60 %
του συνόλου των πρατηρίων φυσικού αερίου , έχουν χτυπήσει τους λιανοπωλητές με προσαυξήσεις
λιανικής πώλησης, παραλείπουν να αποκαλύψουν πληροφορίες για τις διεθνείς τιμές που
χειραγωγούν οι διεθνείς δείκτες αναφοράς.Η Motor
Oil Hellas, η οποία ελέγχεται από το Έλληνα μεγιστάνα του πετρελαίου
Βαρδή Βαρδινογιάννη, αρνήθηκε να σχολιάσει την έκθεση. Αξιωματούχοι
στα '' Ελληνικά Πετρέλαια '', η οποία ανήκει εν μέρει στην ελληνική
κυβέρνηση, είπε, οτι τα προβλήματα στην αγορά βρίσκονται αλλού. Τα "Ελληνικά
Πετρέλαια πιστεύουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς
καυσίμων είναι το λαθρεμπόριο καυσίμων, η νοθεία και η απάτη, που
οδηγούν σε στρεβλώσεις στην αγορά και επιβαρύνουν τελικά τους καταναλωτές '' δήλωσε ένας εκπρόσωπος της
εταιρείας.
Τα "Ελληνικά
Πετρέλαια έχουν υποβάλει στις αρμόδιες αρχές γραπτή πρόταση 10 σημείων
με τις θέσεις τους σχετικά με το πώς θα εξαλειφθούν αυτές τις
στρεβλώσεις.
"Τα Ελληνικά
Πετρέλαια, η μεγαλύτερη από τις δύο εταιρείες, ελέγχεται από τον μεγιστάνα της ναυτιλίας και του πετρελαίου Σπύρο Λάτση, ο οποίος κατέχει το
41,9%. Η ελληνική κυβέρνηση κατέχει ποσοστό 35,5%.
Οι κ.κ. Βαρδινογιάννης και Λάτσης έχουν υψηλό προφίλ στην Ελλάδα.
Ο
κ. Λάτσης, του οποίου η οικογένεια ελέγχει επίσης η δεύτερη μεγαλύτερη
τράπεζα στην Ελλάδα και μια κορυφαία εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων,
κατατάσσεται ως δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στην Ελλάδα από το
Forbes.
Η καθαρή
αξία του κατά 2,6 δισ. δολάρια τον βάζει μόνο λίγο κάτω από
αμερικανική τηλεοπτική διασημότητα Oprah Winfrey στον πίνακα κατάταξης
των παγκόσμιων δισεκατομμυριούχων ».
Η
έκθεση αναφέρει ότι «οι καταναλωτές και οι παραγωγοί, οι
φορολογούμενοι, τα ανεξάρτητα αλλά και τα επώνυμα franchise βενζινάδικα , θα ωφεληθούν από
την απελευθέρωση.
Αλλά
προειδοποίησε ότι «οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι των δύο διυλιστηρίων οι χονδρέμποροι , " καθώς και "οι τελωνειακοί υπάλληλοι" θα
αντισταθούν σε πιθανή αλλαγή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΕΔΩ