Πέμπτη 26 Μαΐου 2022

''ΧΑΣΗ ΚΟΣΜΟΥ''

 ΘΑΛΑΣΣΑ- ΑΕΡΑΣ -ΑΛΑΤΙ -ΒΡΟΧΗ


    1981 .

Ήταν μια υγρη χειμωνιάτικη νυχτιά ,περπατούσα με τον Μαρκο , στο ''μουράγιο'' εξω απο το Τελωνείο Χιου . ''Ξέμπαρκος'' Α' μηχανικός ο Μάρκος , καλος φίλος και πρώτος μάγειρας .

Βλέπαμε τις ανεμότρατες  απέναντι στην ''ψαρόσκαλα'' .

Κάπνιζαν οι ''τζιμινιερες'' τους .

Ετοιμάζονταν  για το αποψινό φευγιό τους .

Δεν μιλήσαμε, αλλα σκεφτόμασταν το ιδιο πράγμα .

Βλέπω τον καπτα Πετρο τον Μισκή να πηγαίνει  με γρήγορα βήματα στον ‘’Αη Νικολα’’. 

Ενα μεγάλο σιδερένιο καικι , μαγγιώρο , ''τρεχαντήρι''. 

''Γρι γρι'' , το καλοκαίρι , ''ανεμότρατα'' τον χειμωνα , με μηχανάρα Bontuin 600  άλογα .  ‘’Παπανικολής’’ ηταν το αγαπημένο  ‘’τσούκλι’’ του καπτα Πετρου . Για αυτον  ο ‘’Αγιος Νικολαος’’ ηταν ο  ‘’Παπανικολης’’ το φημισμένο υποβρύχιο .

‘’Πετρο να έρθουμε  μαζι σας ‘’? ρώτησα. 

‘’Δεν ξερω Γιώργη , απόψε είναι μεσα ο μπάρμπας μου. Ξέρεις .’’ . ‘’Καλά ειπα’’, παμε παρέα μεχρι εκει και τον ρωτάμε ''.

Τον ήξερα καλα τον Καπτα Λευτέρη τον Μανίκα . Τον ήξεραν και οι γλάροι στο Αιγαίο . Όνομα βαρύ . Θηρίο στην δουλειά ,δεν είχε ποτέ στοπ , ουτε στην φουρτούνα ουτε στα ψάρια . Δύσκολα έβρισκε πλήρωμα γιατι τους.... ‘’βασάνιζε’’ . Έψαχνε για ‘’σιδερένιους’’ ναύτες .Ομως ηταν άρχοντας . ‘’Κιμπάρης’’ Μικρασιάτης . Πλήρωνε με το παραπάνω .

‘’Καλησπέρα καπτα Λευτέρη, μας θέλεις απόψε για πλήρωμα ?’’ Χαμογέλασε ελαφρά .

‘’Εχει ''θάλασσα'' απόψε ,αλλά εγω χατήρια φίλων , δεν χαλάω ποτέ . Μπείτε μεσα αφου το θέλετε ’’ . Βαλτε ‘’νιτσεράδες’’ .

Κοίταξα τον Μάρκο στα μάτια και σαλτάραμε απο την ‘’κουπαστή’’ στη ‘’γέφυρα’’ .

Ο καπτα  Πέτρος ( ανηψιός του καπτα Λευτέρη ) χαμογελούσε  . Ισως δεν περίμενε οτι θα αντέξουμε εκεινο το βράδυ .

Ξεκολλήσαμε και σαλπάραμε στο ‘’μπουγαζι’’ . Κοίταγα στο ραντάρ , τα αλλα καικια . Σκέφτηκα οτι ειχε καλή τιμη το μαριδακι και το κυνηγούσαν ολοι .

Βραδυα δύσκολη  με ’’οχταρι’’ γεμάτο και βροχή . ‘’Φρέσκος καιρός . Σορόκος’’ . ‘’Χάση κόσμου’’ έλεγε ο καπτα Πέτρος .

   Αργα η μηχανή ,ορτσα η πλώρη μας στον καβο της Τουρκίας , ανεβαίναμε και κατεβαίναμε στα κυματα . Φθάσαμε δυσκολα στο στενο , εκανε αριστερά ο Καπτα Λευτερης , μπήκαμε στα Τούρκικα νερα με σβηστα τα φωτα . Στο ραντάρ έβλεπα και αλλα ψαραδικα καΐκια , Χιώτικα και Τούρκικα . 

Δεν μιλουσε κανενας ,  μονο κατι μισόλογα ελεγαν στο VHF οι αλλοι καπεταναίοι .

’’Φούντα όλα ’’ διέταξε ξαφνικά ο καπτα Λευτερης , και το δίχτυ αρχισε να ξετυλίγεται στην θαλασσα . ‘’Στήθηκαν’’ οι ‘’πορτες’’ και τα ‘’σύρματα φέρμα'' ,τρίζανε . Γυρισαμε στην ‘’μπάντα’’ με πορεια στην Χίο .Ο καιρος ηρθε στην αριστερή μας πλευρά .’’Τραβούσαμε’’ με 3 μιλια. Τα κύματα βουνα . Μια ‘’καλαρισμενη’’ ανεμότρατα ειναι αδύνατον να ξεφύγει απο την ‘’τουρκική καταδίωξη’’ , εκτος αν τα  ‘’κοψει ‘’ ολα τα εργαλεία και τα πετάξει στην θάλασσα , πράγμα απίθανο για εναν  καπετανιο , σαν τον καπτα Λευτέρη τον Μανίκα . Ποτε του δεν εκανε πισω . Κοίταξε με ευλάβεια και  προσοχή το ραντάρ . Η ‘’καταδιωξη’’ μας ειπε , ξεχωρίζει αμέσως , λογω ταχύτητας  . Ευτυχώς,  εκεινο το βραδυ  κράτησε τους Τούρκους στο λιμάνι τους , ο ισχυρός νοτιάς . Οταν επιτέλους βγήκαμε στα ‘’δικα μας’’ νερα , αισθάνθηκα πολυ καλύτερα .

4-6 μιλια ειναι αυτη η ‘’καλάδα’’ . Με σταθερή ταχύτητα τα 3 μιλια .

Φθάσαμε στο τελος της , και ο ‘’Μανικας’’ , φώναξε στο πλήρωμα ‘’Βίρα το βίντζι παλικαρια μου ’’.

Ανάψαν τα φωτα . Ήταν μεσάνυχτα . ‘’Έβαλαν βολτα’’ και σήκωσαν τον ‘’σακο’’ στο βίντσι , τον φέραν μεσα και έλυσαν τον ‘’γαίδαρο’’. Κινήσεις μαγικές με τέτοια θύελλα  . 

Γεμισε φύκια και μαριδάκι  η ''κουβερτα'' , ειδα τον καπτα Λευτερη απογοητευμένο . 

Λίγα τα ψάρια . Δυο μολις ‘’κασάκια’’ . Το πλήρωμα αρχισε το ‘’ξεδιαλεγμα ‘’.

Τσαντίστηκε αλλα δεν μίλησε το θηριο .

‘’Μπαταρισε’’ το τιμόνι , για Τουρκία , ξανα . 

Δεν τολμήσαμε να μιλήσουμε  εμεις , αφου δεν μας έπεφτε λόγος , παρότι ο Μαρκος ειχε ναυτια και ξερνούσε σαν γατί . Λούφαξε , ντράπηκε , δεν μίλησε καθολου και κατέβηκε στο αμπάρι .

Οταν κατάλαβα καλά  , την σκοτεινή πορεία μας και την θεση μας στο ραντάρ , πραγματικά ανησύχησα αφου  μέτρησα 6-7 μιλια , μεσα απο το ‘’συνορο’’.

Περιμέναμε ολοι αμίλητοι,  να κανει επιτέλους ‘’κράτει’’

Η πρώτη μας  φορα , ήταν η καθημερινότητα , του καπτα ‘’Μανικα’’.

Δεν έκανε ποτέ πισω . ‘’Μεχρι το πρωι’΄ , μου ειπε σιγανά ο καπτα Πέτρος  .’’Θέλει ψαρι , απόψε  ο θείος’’  .

 ‘’Φούντα ολα’’ φώναξε , άνοιξε την πορτα της γέφυρας και επιθεώρησε το πλήρωμα του .’’Μαινα Νικο’’φωναξε  στο ναυτη .Ο ‘’σακος ‘’ στην θαλασσα . Έκοψε ταχύτητα στα 3 μιλια παλι , στήθηκαν οι πόρτες ,ισιώσαν τα σύρματα ,πορεία στην Χίο και παλι .Το ιδιο δρομολόγιο .

Ολα μονος του , αν και ο ανιψιός του και μαθητής του,  ήταν ψαροκαπετάνιος με 10 νταν . Δοκιμασμένος χρονια τωρα .

 Εκεινη την ωρα ειδα ενα φως στον ουρανο .Μετα το έχασα και το ξαναειδα στη Γη.

Βαπόρι γκαζάδικο θεριο , ''κροσσαριζε'' το στενο με πορεία στον βοριά . Ηταν πολύ κοντα μας το ....‘’ανάθεμα’’ , οπως ειπε ο καπτα Λευτέρης , που το ειχε δει στο ραντάρ  . Άναψε τα φωτα μας ,για να μας δει ‘’αυτός ‘’ ,αλλά μεσα σε ‘’χάση κόσμου’’ , νυχτα με βροχή και κυματα βουνά η κατάσταση ηταν πολυ επικίνδυνη . Δεν γύρισε ουτε πόντο το τιμονι μας,  ο καπτα Λευτέρης , μονο έκοψε λιγο την ταχύτητα μας .Η ανεμοτρατα δεν μπορεί να στρίψει γιατι η τα εργαλεία που σέρνει θα γινουν ‘’κουβαρι’’, η θα ‘’νταγιαντίσουμε ‘’

Είδαμε ολοι ενα μαύρο τοίχο μες την νυχτιά , ακριβως μπροστά μας .Περνούσε και δεν τελειώνε . Ειπα με αυθάδεια … ‘’Καπτα Λευτέρη ,θα τρακάρουμε!!!!’’ Με κοίταξε και χαμογέλασε σιωπηλά .’’Εχουμε φύλακα τον ‘’Αη Νικόλα , Γιώργη’’ ψιθύρισε  . 

Ωρες τα…. δευτερόλεπτα . ‘’Ενταξει περασε ο πούστης’’ , ειπε στο τελος .

Ανασάναμε ολοι . Ηρθε στην γέφυρα και ο Μαρκος , που όταν ειδε την φάση  ….εγινε καλά !

Οταν εκανε ‘’κρατει’’ ξανα , είχαμε επιτέλους φθάσει στο τελος της ‘’καλαδας’’ .

Στα Χιώτικα νερα .

‘’Βιρα , παληκαρια μου ‘’!!! Εδεσαν και ανέβασαν το ''σάκο'' με το ''βίντσι'' στο ''άλμπουρο ''. Λυσανε τον ‘’γαιδαρο’’ . Φυκια και μαρίδες γέμισαν την ‘’κουβέρτα’’ . Όμως παλι ηταν λίγα τα ψάρια . Ούτε τα πετρέλαια !. Στεναχωρήθηκε , μούτρωσε , νεύριασε .

Για εμενα και τον Μαρκο , μεγάλωσε η αγωνια μας για την συνέχεια ……’’Μεχρι το πρωί ‘’ . Αυτο σκεφτήκαμε . ‘’Υπομονή Μαρκο ‘’...ειπα στο φιλο μου . 

Έβαλε παλι ‘’μπρος’’ ο καπτα Λευτερης , χωρις πολλές κουβέντες .

Ομως ειχε αλλάξει ροτα .

‘’μα…που μας  παει ?‘’ ρώτησα τον Πέτρο . ‘’Στο λιμάνι ‘’ , μου απάντησε . 

‘’Ηκουσε τους αλλουνούς στο VHF , μιλάνε σε δικο τους κώδικα   μεταξύ τους ,μου ειπε χαμηλόφωνα ο Πέτρος , στα Χιώτικα . Δεν ηκαμανε τίποτα απόψε ‘’.

Δεν μπορω να πω οτι στενοχωρήθηκα . Σκουντηξα τον Μαρκο με χαρά . 

Ειπα απο ευγένεια …‘’ Καπτα Λευτέρη , δεν θέλουμε να γινουμε εμπόδιο στην δουλειά σας ‘’.

‘’ Οχι παιδια μου ,απάντησε .’’Φταιει ο καιρος’’ .

‘’Απόψε δεν εχει μαρίδα το στενο .ειπε .Πάμε σιγά σιγά στο λιμάνι . Αύριο εχει ο Θεος’’ .

Δεν σκεφτόταν ποτε τον κακο καιρο ,τον αερα , τα κυματα   .

Δούλευε με ολους τους καιρούς . Γυαλο και πέλαγο , μεγάλα βαθη . Ατέλειωτες ωρες στο τιμόνι . Γαρίδα , καραβίδα , κουτσομούρα, μπακαλιάρους , ηταν τα βασικά θηράματα του , αλλα και ολα τα αλλα είδη , απο τους κηπους της θάλασσας 

Ειχε σκάφος και πλήρωμα , βαρεου τύπου , για ολες τις συνθήκες .Μέτραγε μονο το καλο του όνομα , το γούστο του , το  γόητρο του  και..... ποσα ‘’κασακια’’ ξεφόρτωνε  απο το ψυγείο του ‘’Αη Νικόλα ‘’ , στην ‘’ψαροσκαλα’’ της Χίου , κάθε μερα .



Γιώργος Βαλ.Μαντζώρος 


Πέμπτη 12 Μαΐου 2022

ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ''ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΓΑΥΡΙΟΥ ΑΝΔΡΟΥ '' ΠΡΟΥΠ/ΣΜΟΥ 426 .413 ΕΥΡΩ

                                


Αγαπητοί φιλοι ...

αισθάνομαι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση , γιατί μετα απο συνεχείς προσπάθειες δυο και πλέον  ετών , 
καταφέραμε με τις συντονισμένες συλλογικές ενέργειές  μας ,
να φτάσουμε επιτέλους στην δημοπράτηση ,  ενός μεγάλου λιμενικού έργου υποδομής ,για την Ανδρο . 
        Πρόκειται για το έργο   , ''Ανάπλαση λιμένα Γαυρίου '' ,  που βελτιώνει σημαντικά  την λειτουργία και την εικόνα του λιμανιού της Ανδρου.
Υπενθυμίζω οτι ο φάκελος της μελέτης του έργου ήταν ''ξεχασμένος'' στα συρτάρια του Δήμου μας , περισσότερο απο μια 10ετία !.
        Τότε , είχε εκπονηθεί δωρεάν  , από την αείμνηστη υπάλληλο του Δήμου μας , κα  Ζωή Μηλιού !
Τον ανασύραμε  το 2019  και με ενέργειες της διοίκησης του Δημάρχου Ανδρου κ. Δημ. Λοτσάρη , επικαιροποιήθηκε .
        Τα Δημόσια έργα απαιτούν χρονοβόρες διαδικασίες .
Το έργο αυτό   εχει  προϋπολογισμό   ..... 426 . 413   ευρώ . 
    Ζητήσαμε και έγινε δεκτό,  να  χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά με ίδιους πόρους του ΔΛΤΤΑ.
Η επίβλεψη εργασιών  θα γίνει απο την ΤΥ του Δήμου μας .
Είναι η πρώτη φορά που το ΔΛΤΤΑ , χρηματοδοτεί ενα τόσο μεγάλο έργο στην Ανδρο !

       Θέλω να ευχαριστήσω  , όλους όσους εργάστηκαν , 
τους εξαίρετους συνεργάτες της ΤΥ του Δήμου Ανδρου ,
και την πρόεδρο του ΔΛΤΤΑ , κα Ευγ. Αλοιμόνου .


Γιώργος Βαλ. Μαντζώρος
Σύμβουλος Δημάρχου Ανδρου
Μέλος ΔΣ του ΔΛΤΤΑ



====================================================================================================================



ΕΡΓΟ : ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΓΑΥΡΙΟΥ            
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ : 426.413,39 € (με ΦΠΑ)


ΑΡ. ΜΕΛΕΤΗΣ : 26/2019
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ : Ίδιοι πόροι του ΔΛΤ ΤΑ


ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ

1. Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Τήνου-Άνδρου  διακηρύσσει ανοικτό διαγωνισμό μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ) για την επιλογή αναδόχου, με κριτήριο για την ανάθεση της σύμβασης, την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής (χαμηλότερη τιμή), για την ανάθεση του έργου: ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΓΑΥΡΙΟΥ, εκτιμώμενης αξίας 343.881,77 Ευρώ  (πλέον Φ.Π.Α. 24% ), με CPV 45241000-8 (Κατασκευαστικές εργασίες για λιμάνια)

Το έργο αποτελείται από εργασίες

Α. ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ με προϋπολογισμό 238.255,41 € (δαπάνη εργασιών, Γ.Ε. και Ο.Ε. και Απρόβλεπτα) και

Α. ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ με προϋπολογισμό 99.491,35 € (δαπάνη εργασιών, Γ.Ε. και Ο.Ε. και Απρόβλεπτα)

Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου ορίζεται σε δώδεκα (12) μήνες από την ημέρα υπογραφής της    Σύμβασης.

Με το παρόν έργο  προβλέπεται να εκτελεστούν οι παρακάτω εργασίες στο Λιμένα του Γαυρίου:
Αντικατάσταση τσιμέντινου οδοστρώματος βορείου προβλήτας 1230,00μ2

Αντικατάσταση δεστρών βορείου προβλήτας

Αντικατάσταση κιγκλιδωμάτων και αποπεράτωση περίφραξης λιμένα

Αντικατάσταση ελαστικών προσκρουστήρων

Τοποθέτηση ανεμοπετασμάτων στα στέγαστρα αναμονής επιβατών

Τοποθέτηση αγωγών και φρεατίων για μελλοντική τοποθέτηση Pillar στην βόρεια προβλήτα.


Δικαίωμα συμμετοχής έχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ή ενώσεις αυτών που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ και ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΩΝ έργων και που είναι εγκατεστημένα:
α) σε κράτος-μέλος της Ένωσης,
β) σε κράτος-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.),
γ) σε τρίτες χώρες που έχουν υπογράψει και κυρώσει τη ΣΔΣ, στο βαθμό που η υπό ανάθεση δημόσια σύμβαση καλύπτεται από τα Παραρτήματα 1, 2, 4 και 5 και τις γενικές σημειώσεις του σχετικού με την Ένωση Προσαρτήματος I της ως άνω Συμφωνίας, καθώς και
δ) σε τρίτες χώρες που δεν εμπίπτουν στην περίπτωση γ' της παρούσας παραγράφου και έχουν συνάψει διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες με την Ένωση σε θέματα διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων.
 Οικονομικός φορέας συμμετέχει είτε μεμονωμένα είτε ως μέλος ένωσης.

Οι ενώσεις οικονομικών φορέων συμμετέχουν υπό τους όρους των παρ. 2, 3 και 4 του άρθρου 19    και των παρ. 1 (ε) και 3 (β) του άρθρου 76 του ν. 4412/2016. Δεν απαιτείται από τις εν λόγω ενώσεις να περιβληθούν συγκεκριμένη νομική μορφή για την υποβολή προσφοράς. Σε περίπτωση που η ένωση αναδειχθεί ανάδοχος η νομική της μορφή πρέπει να είναι τέτοια που να εξασφαλίζεται η ύπαρξη ενός και μοναδικού φορολογικού μητρώου για την ένωση (πχ κοινοπραξία).
Προσφέρεται ελεύθερη, πλήρης, άμεση και δωρεάν ηλεκτρονική πρόσβαση στα έγγραφα της σύμβασης στον ειδικό, δημόσια προσβάσιμο, χώρο “ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί” της πύλης www.promitheus.gov.gr,  α/α  ΕΣΗΔΗΣ 187317, στο ΚΗΜΔΗΣ, καθώς και στην ιστοσελίδα της αναθέτουσας αρχής  https://portoftinosandros.webnode.gr/ και http://www.dimostinou.eu/

Ως ημερομηνία και ώρα λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών ορίζεται η 06 Ιουνίου2022, ημέρα Δευτέρα και ώρα 11:00 π.μ

Ως ημερομηνία και ώρα ηλεκτρονικής αποσφράγισης των προσφορών ορίζεται η 09 Ιουνίου 2022, ημέρα Πέμπτη και ώρα 11:00 π.μ

Η οικονομική προσφορά των διαγωνιζομένων, θα υποβληθεί με το σύστημα προσφοράς «ενιαίο  ποσοστό έκπτωσης» του άρθρου 95, παρ. 2(α) του Ν. 4412/16 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ).

Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό απαιτείται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους έξι χιλιάδων οκτακοσίων εβδομήντα οκτώ ευρώ (6.878 €) με χρόνο ισχύος τουλάχιστον 30 ημερών,  μετά τη λήξη του χρόνου ισχύος της προσφοράς του Άρθρου 19 της Διακήρυξης, ήτοι μέχρι 05-08-2023. Κάθε υποβαλλόμενη προσφορά δεσμεύει το συμμετέχοντα στο διαγωνισμό, για διάστημα δέκα τριών (13) μηνών από την ημερομηνία λήξης υποβολής των προσφορών (άρθρο 97 του ν. 4412/2016).
Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείο Τήνου-Άνδρου  
Η παρούσα σύμβαση δεν υποδιαιρείται σε τμήματα και ανατίθεται ως ενιαίο σύνολο για τους ακόλουθους λόγους : Η σύμβαση αφορά σε ενιαίο φυσικό αντικείμενο και η αλληλουχία των εργασιών κατασκευής απαιτεί μία εργολαβία.
Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας θα εγκριθεί από το Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Τήνου-Άνδρου.

ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ
Με την υπ’ αριθμό  
175/2021  Απόφαση του Δ.Σ. του Δ.Λ.Τ.Τ.Α.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ


ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΛΟΙΜΟΝΟΥ

Δευτέρα 4 Απριλίου 2022

4/4/2022 ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ .

 

Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΠΛΕΟΝ ΝΑ ΠΑΡΑΓΕΙ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 

Στα 334,43 ευρώ  βρέθηκε σήμερα η μεγαβατώρα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας !!!!


ΕΠΙΣΗΜΟ ΔΕΛΤΙΟ ΑΔΜΗΕ 


     

Σήμερα η ζήτηση ήταν στις 18.00  ,  5.129 MW 


Η ελλειμματική η παραγωγή μας έφτασε με το ζορι στα            4.549 MW

Οι πράσινες ΑΠΕ  (Α/Γ μαζι με τα Φ/Κ ) παράγουν μόλις    328 MW  (με το φως της ημέρας) . Την νύχτα η παραγωγή τους χειροτερεύει πάντα .

Πήραμε 2. 964 MW απο το πανάκριβο εισαγόμενο Φ/Α

Πήραμε 38 MW  απο τις λίμνες μας.

Πήραμε μολις 189 MW απο τους λιγνίτες μας .

Αναγκαστήκαμε να εισάγουμε 1.030 MW 


65% της παραγωγής προέρχεται απο Φ/Α 

Μόλις το 4%     ‘’           ‘’          προέρχεται απο λιγνίτες  !!!




Κυριακή 3 Απριλίου 2022

Απειλή για την παγκόσμια ειρήνη ,το ''νέο καύσιμο'' .

                              


       Πριν από δέκα και πλέον χρόνια , με μια σειρά αναρτήσεων σχετικών με το ''νέο καύσιμο '',στο  SAGINI 3 Blogspot .com , είχαμε επιχειρήσει να προσεγγίσουμε ενα καυτό θέμα για την ενέργεια , που όπως είχαμε προβλέψει θα απασχολούσε τον πλανήτη και ειδικά την Ευρωπαϊκή ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία .

Το ''νέο καύσιμο'' έφερε  ενεργειακή επανάσταση  στις αγορές .

  Ας πάρουμε σήμερα τα πράγματα απο την αρχή .   

           Το θέμα ήταν και είναι σύνθετο και θα πρέπει να το δούμε σε σχέση με την καλοπληρωμένη φρενίτιδα για την πρασινάδα ,  την  κλιματική αλλαγή  την περιβαλλοντική προπαγάνδα και  ύποπτη δράση των δήθεν ''οικολογικών''  οργανώσεων , ΜΚΟ , κλπ ,   με τους άδηλους πόρους , που όμως έχουν γίνει αποδεκτές σε θέσεις ευθύνης,  από  όλες τις κυβερνήσεις της Ε.Ε . και φυσικά της Ελλάδας .

       Λέγαμε πάντα  ναι , στην ενεργειακή απεξάρτηση , που για τόσα χρόνια μας πρόσφερε μόνον  ο Ελληνικός λιγνίτης .  

   Όμως έγινε ζητούμενο  τα τελευταία χρόνια μια σοβαρή εθνική ενεργειακή πολιτική , με  ασφαλείς και δοκιμασμένες τεχνολογίες . Με πρόσχημα την κλιματική απειλή και με ειδικούς νόμους , ολες οι κυβερνήσεις της Ε.Ε. δήλωσαν ενεργειακή υποταγή , στήν  Ρωσική αρκούδα  με τα τεράστια αποθέματα   Φ/Α , που  αναζητεί μόνιμους  πελάτες,   για να μην καταρρεύσει η Ρώσικη οικονομία   . 

Το κλασσικό ''Follow the money '' έχει σίγουρη εφαρμογή εδώ  .

     Ήταν αδύνατον  να πιστέψουμε  τότε , οτι τα πλούσια κράτη της Ε.Ε. αποφάσιζαν οικειοθελώς να κλείσουν το ενα μετα το άλλο , όλα τα θερμικά και πυρηνικά τους εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής , την στιγμή που δεν είχαν εξασφαλισμένη  μία αξιόπιστη εναλλακτική  , για  την ενεργειακή τους ανεξαρτησία .

      Ήταν  κυριολεκτικά , οικονομική αυτοκτονία που επιβλήθηκε από τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα , συμπεριλαμβανομένης της εκτεταμένης διαφθοράς.

     Δηλαδή   η Ευρώπη  επέλεξε να αυτοκτονήσει , εκχωρώντας την ενεργειακή της εξάρτηση ( υποδούλωση είναι ο σωστός όρος ) σε  μια και μόνο χώρα ,  που πορεύεται και επιβιώνει οικονομικά ,τα τελευταία 20 χρόνια , με τα δις απο τις πωλήσεις  στην Ε.Ε.  τεράστιων ποσοτήτων  πετρελαίων και φυσικού αέριου . 

    Τα νήματα στην Ε.Ε. ,κινούσε από τότε μέχρι σήμερα , η λεγόμενη  ''ατμομηχανή'' της Ευρώπης η Γερμανία  της Μερκελ , που φρόντισε να επιβληθεί με νόμους η δική της ενεργειακή πολιτική,  σε ολα τα κράτη  μέλη της Ε.Ε. , που δυστυχώς υπέκυψαν και την ακολουθούν μέχρι σήμερα . 

   Τεράστια κεφάλαια επενδύθηκαν  στην υποχρέωση oλων των μελών της Ε.Ε.  να αγοράζουν πανάκριβες  Γερμανικές    Α/Γ, της   Siemens , Vestas, Energon κλπ , φυσικά με την συναίνεση της Ρωσίας , αφού ............προϋποθέτουν τεράστιες ποσότητες Ρωσικού Φ/Α της Gazprom , για να λειτουργήσουν τα δίκτυα ηλεκτροδότησης  !!!.

 Για μια ακόμη φορά πληρώνουμε τα λάθη   της Γερμανικής πολιτικής  στην Ε.Ε. .  Έβλεπαν το τυρι ( κέρδη της Γερμανικής βιομηχανίας) , αλλά οχι την φάκα . . 

        Αποτυχημένη, ( όπως αποδείχτηκε σήμερα μετα την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ) , η Γερμανική πολιτική που  τρέμει για το αβέβαιο μέλλον της . Μαζί και ολοι οι άλλοι .

    Προχωρήσαν οι Γερμανοί  , σε εκτεταμένη εξάρτηση απο το Ρώσικο Φ/Α , μέσω της Gasprom , με προνομιακές συμφωνίες , μακροχρόνια συμβόλαια , αγωγούς κλπ  . Φυσικά  παραχώρησαν στους Ρώσους  και   σοβαρά ανταλλάγματα .

    Σήμερα ( είναι πλέον πολύ αργά για την Ε.Ε. ) , ελέγχεται ακόμα και ο πρώην Γερμανός καγκελάριος  ο κος  Γκέρχαρντ Σρέντερ  , ο οποίος έγινε με...... απαίτηση του Πούτιν  και την συναίνεση της Γερμανίας , διευθύνων σύμβουλος του Ρωσικού αγωγού  Nord Stream 2 AG  , πρόεδρος της Ρωσικής  πετρελαϊκής Rosneft     και  μέλος ΔΣ της Gazprom .   Μπροστά στο αδιέξοδο  ολοι ψάχνονται σήμερα , για νέους προμηθευτές και νεα κοιτάσματα στις χώρες τους .

     Η πλήρης ενεργειακή υποτέλεια της Ευρώπης ,   επιβεβαιώθηκε σήμερα ,  με την  εισβολή στην Ουκρανία , για λόγους που μπορούμε σήμερα εύκολα να καταλάβουμε .

     Η Ρωσία απειλείται και εκβιάζει  , όχι απο τους..... Ναζί της Ουκρανίας , αλλά από θεαματικές μειώσεις πωλήσεων των υδρογονανθράκων της διεθνώς . 

    Για τον Πούτιν , η μη λειτουργεία του Ρωσικού αγωγού  Nord Stream 2 AG , ήταν η αρχή της οικονομικής κατάρρευσης  της  χώρας του . 

Κινδυνεύει  η επιβίωση αυτής της τεράστιας χωρας . 

Το ''νέο καύσιμο'' είναι η νεα μεγάλη απειλή και για την Ρώσικη οικονομία (αλλά και για τις χώρες του Κόλπου) , αφού σπάει το μονοπώλιο της Ρωσίας στην Ευρώπη . Υπάρχει σχεδόν παντού στον πλανήτη . Ουκρανία , Γαλλία , Πολωνία , Βουλγαρία , Αυστραλία , Αργεντινή κ.α . , έχουν σήμερα καταγεγραμμένα τεράστια κοιτάσματα . 

      Βάζει στις αγορές νέους μεγάλους παίχτες με πρωταγωνιστές τις ΗΠΑ που έχουν σήμερα την δυνατότητα να εξάγουν τεράστιες ποσότητες LNG.

              Έτσι φτάσαμε εδώ ( οχι τυχαία ) . 

     

Γράφαμε προφητικά πριν 10 χρόνια  στο SAGINI 3 Blogspot .com ....

Γιατί τώρα;

                             
Δυο λόγια για το νέο καύσιμο .

 Το σχιστολιθικό αέριο είναι το φυσικό αέριο - μεθάνιο - που δημιουργήθηκε από τη σήψη των δασών πριν από εκατομμύρια χρόνιακαι τώρα βρίσκεται κοντά σε βαθείς γεωλογικούς σχηματισμούς βράχων .
 Η  υδραυλική διάρρηξη των βράχων αυτών, απαιτεί μεγάλη δύναμη - με  εκτόξευση του νερούάμμου και χημικών  σε μεγάλη πίεση - και η σχετική τεχνολογία  είχε αναπτυχθεί με πολύ αργούς ρυθμούς από το 1950.
 Το πιο σημαντικό, οι συμβατικές γεωτρήσεις για πετρέλαιο και φυσικό αέριο γίνονται με  κάθετα πηγάδια που δημιουργούν τις  πετρελαιοπηγέςπου διασπείρουν  το περιεχόμενό τους στην επιφάνειαόπου μπορεί να συλλεγεί.
Η απελευθέρωση του  σχιστολιθικού  αερίου  είναι εντελώς διαφορετικήπου απαιτεί την διάρρηξη  των βράχων  σε τεράστιες αποστάσεις , κάνοντας τα κάθετα πηγάδια άχρηστα.
  Όμως απο τις  αρχές της δεκαετίας του 2000  οι αναγκαίες τεχνικές  για οριζόντιες γεωτρήσεις έχουν τελειοποιηθεί.
 Τα πηγάδια  μπορεί τώρα να φθάνουν  μέχρι 5.000 ft   -    7, 000ft   βάθος , όπου σε ορθές γωνίες  τότε διανοίγονται  σήραγγες 5000 ft-   8, 000ft μήκους . Αυτό επιτρέπει την υδραυλική διάρρηξη των  σχιστολιθικών βράχων σε τεράστιες αποστάσεις.


http://www.guardian.co.uk

Γράφαμε προφητικά πριν 10 χρόνια  στο SAGINI 3 Blogspot .com ....

Το νέο καύσιμο και οι λυσσαλέες αντιδράσεις. 

         Με  προχθεσινή απόφαση ( 18/11/2012 ) του ευρωκοινοβουλίου 
με εισηγήτρια την Ελληνίδα ευρωβουλευτή κα  Νίκη Τζαβέλα  , επιτρέπεται υπο ορους , το fraking υδραυλική ρηγμάτωση στις χώρες της ΕΕ , για εξόρυξη φυσικού αερίου απο σχιστόλιθο .
      Το  θέμα είναι μεγάλο και εξαιρετικού γεωπολιτικού  ενδιαφέροντος .
 Ο κόσμος μας αλλάζει πολύ γρήγορα .
      Τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα για την ενέργεια , στην Ευρώπη (... βλεπε ΡΩΣΙΑ ) , μάχονται με κάθε τρόπο το νέο καύσιμο , γιατί ανατρέπονται οι οικονομικές ισορροπίες και οι  στρατηγικές της πλήρους εξάρτησης των κρατών,  απο τους μέχρι σήμερα μεγάλους στην αγορά ενέργειας .
        Οι δήθεν οικολογικές οργανώσεις ,  έχουν αναλάβει εργολαβικά να ''σώσουν'' τον πλανήτη,  την ΕΕ αλλά και την χώρα μας , με  την απαγόρευση έρευνας , εξόρυξης και χρήσης του σχιστολιθικού αερίου. 
      Είναι προφανές οτι για άλλη μια φορά , εξυπηρετούν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα των μονοπωλίων φυσικού αερίου και πετρελαίου . 

Αποκαλυπτικό το παρακάτω.
262 Ευρωβουλευτές σε διατεταγμένη υπηρεσία ,

Απόρριψη τροπολογίας για απαγόρευση της μεθόδου υδραυλικής ρηγματωσης  "Με 391 ψήφους κατά και 262 υπέρ, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέρριψε μια τροπολογία, που κατατέθηκε από ευρωβουλευτές διαφόρων πολιτικών ομάδων, με την οποία ζητούσαν από τα κράτη μέλη..........."να μην αδειοδοτήσουν καμιά νέα δραστηριότητα υδραυλικής ρηγμάτωσης στην ΕΕ".

Το παράδειγμα της γειτονικής μας Βουλγαρίας , δείχνει οτι οι ασθενείς οικονομικά χώρες σήμερα , είναι εξαιρετικά ευάλωτες και έχουν χάσει ηδη  την εθνική τους ανεξαρτησία.


        Η κυβέρνηση του Boico Borisof ,  αποφάσισε τον Ιανουάριο του 2012   να αναθέσει στην Αμερικάνικη Cevron την εξόρυξη και εκμετάλλευση των τεράστιων αποθεμάτων  κοιτασμάτων σχιστολιθικού αερίου της χώρας ,σε τιμές 4 φορες φθηνότερο απο το Ρωσικό Φ/Α και την δημιουργία 300 000 θέσεων εργασίας .        Ξέσπασε  τσουνάμι αντιδράσεων ,  με δηλώσεις και διαδηλώσεις όλων των παραπάνω , αλλά και  απειλές της Ρωσίας οτι θα διακόψει τον εφοδιασμό της χώρας με φυσικό αέριο , ανάγκασαν τον Βούλγαρο πρωθυπουργό    να ανακοινώσει .........την μόνιμη απαγόρευση έρευνας και εκμετάλλευσης του σχιστολιθικού αερίου στην χώρα του . 

Αποκαλυπτικό το άρθρο των ''ΝΕΩΝ'' ΕΔΩ  https://www.tanea.gr/2014/12/02/world/oi-diadilwseis-sti-boylgaria-kai-o-daktylos-toy-kremlinoy/

Αυτά για μερικούς απλοϊκούς που πιστεύουν οτι τα πετρέλαια και το φυσικό αέριο της Ελλάδας θα μας φέρουν πανεύκολα ....πακτωλούς χρημάτων.

  Για να είστε ενημερωμένοι διαβάστε τα σχετικά με το θέμα αναλυτικά άρθρα του                                                                                                                                  SAGINI3

  


Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

Ελέγχονται οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας για αναξιοπιστία

 


Τεράστιες οι ευθύνες της ΡΑΕ 

    Χιλιάδες  οι  καταναλωτές  ηλεκτρικού ρεύματος , που έχουν μετατραπεί σε θύματα των διάφορων ΠΑΡΟΧΩΝ εταιρειών , που κατακλύζουν την αγορά ενέργειας και αλιεύουν τα θυματα τους μέσω παραπλανητικών διαφημίσεων  και υπόπτων συμβάσεων .

   Το κόλπο -σκάνδαλο ,  αποκαλύφθηκε απο εγκύρους ειδικούς δημοσιογράφους  που γνωρίζουν πολύ καλα τον τροπο λειτουργείας της αγοράς ενέργειας σήμερα στην Ελλάδα , οπου οι τιμες εχουν εκτοξευθεί στα ουράνια .

  Η Ρυθμιστική Αρχη Ενέργειας , ελέγχεται για αδιαφορία ,  εμπλοκή και συναίνεση  , αφου γνώριζε  εδω και ενα χρόνο ,  την  αδιαφανή τιμολόγηση και την παραπλάνηση των καταναλωτών .


Το ''κόλπο''  έχει δυο σκέλη .


α.  Μονομερείς αλλαγές των σταθερών τιμολογίων.

         Οι προμηθευτές εδώ και μήνες αναθεωρούν μονομερώς , τις συμβάσεις πελατών τους που είχαν επιλέξει αρχικά   σταθερά τιμολόγια χρεώσεων και τα οποία η ενεργειακή κρίση  ( με τις υψηλές  τιμές χονδρικής ) κατέστησε ζημιογόνα για τους παρόχους προμηθευτές .

β.   Ρήτρες αναπροσαρμογής 

  Με μαγικούς τρόπους παρακάμπτουν την υποχρέωση τους για έγκαιρη ενημέρωση των πελατών -καταναλωτών .

Διαβάστε ολόκληρο τό σχετικό  άρθρο της ''Καθημερινής''

της κας Χρυσας Λιάγκου 

https://www.kathimerini.gr/economy/561773416/oi-parochoi-ilektrikoy-reymatos-allazoyn-monomeros-ta-timologia/


             Με γεωμετρική πρόοδο αυξάνονται τα παράπονα των καταναλωτών ηλεκτρικού ρεύματος για τους παρόχους τους προς τη ΡΑΕ, όχι μόνο για τις ρήτρες αναπροσαρμογής, που προ κρίσης αγνοούσαν ότι υπήρχαν στις συμβάσεις τους, αλλά και για τις μονομερείς αλλαγές των σταθερών τιμολογίων

Οι προμηθευτές εδώ και μήνες αναθεωρούν μονομερώς τις συμβάσεις πελατών τους που επέλεξαν σταθερά τιμολόγια και τα οποία η ενεργειακή κρίση με τις υψηλές χονδρεμπορικές τιμές κατέστησε ζημιογόνα.

Στην πρακτική αυτή καταφεύγουν, αξιοποιώντας με αυθαίρετο πολλές φορές τρόπο τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, που κατοχυρώνει το δικαίωμα αυτό των προμηθευτών υπό προϋποθέσεις, οι οποίες αφήνουν περιθώρια μιας αλλαγής ερμηνείας κατά το δοκούν.

 Για παράδειγμα, στο άρθρο 17.5 αναφέρει χαρακτηριστικά , ότι « ο προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να προβεί σε τροποποίηση των όρων της παρούσης για σπουδαίο λόγο, όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μεταβολή της κείμενης νομοθεσίας και αλλαγή των όρων λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρισμού ». 

Οι προμηθευτές αξιολογούν ως «σπουδαίο λόγο» την αύξηση του χονδρεμπορικού κόστους ενέργειας και προχωρούν σωρηδόν και μονομερώς σε αλλαγή των σταθερών τιμολογίων

Αυτό γίνεται με έναν… μαγικό τρόπο, με τον οποίο οι προμηθευτές καταφέρνουν αφενός τυπικά να μην παραβιάζουν τον κώδικα ως προς την ενημέρωση των πελατών τους και αφετέρου να μην τον ενημερώνουν με σαφήνεια για να αποσπάσουν τη σιωπηρή συναίνεσή του στη νέα τιμολογιακή τους πολιτική.

Ο κώδικας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας θέτει ως προϋπόθεση για τη μονομερή τροποποίηση της σύμβασης για «σπουδαίο» πάντα λόγο, την ενημέρωση εγγράφως 60 ημερολογιακές ημέρες πριν από την εφαρμογή της τροποποίησης, με ειδοποίηση σε χωριστό έντυπο που θα συνοδεύει τον λογαριασμό ρεύματος ή σε ειδικό πεδίο εντός του λογαριασμού κατανάλωσης ή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Ο κώδικας προβλέπει μάλιστα , ότι κατ’ εξαίρεσιν η ενημέρωση σχετικά με την τροποποίηση της χρέωσης προμήθειας μπορεί να γίνει με τον πρώτο λογαριασμό κατανάλωσης που ακολουθεί την τροποποίηση.       Δηλαδή ο καταναλωτής θα πάρει τον αυξημένο λογαριασμό και θα ενημερωθεί ταυτόχρονα για να αποφασίσει αν θα αναζητήσει άλλο τιμολόγιο ή άλλον πάροχο. 

Οι ίδιες οι ρυθμίσεις του κώδικα είναι καταφανώς υπέρ των προμηθευτών, οι οποίοι άλλωστε και συμμετείχαν στις σχετικές διαβουλεύσεις της ΡΑΕ.

Η καθιέρωση των ξεκάθαρων νέων τύπων τιμολογίων αναβάλλεται συνεχώς.

Το επιχείρημα των προμηθευτών που εισηγήθηκαν τις σχετικές ρυθμίσεις και αποδέχτηκε η ΡΑΕ ήταν ότι ο κώδικας δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να σπάσει όποτε θέλει το σταθερό του συμβόλαιο και να πάει σε άλλη εταιρεία, χωρίς κάποιο πέναλτι.    Ως εκ τούτου, θα έπρεπε ο κώδικας να διασφαλίζει τον προμηθευτή έναντι αυτού του κινδύνου, αφού έχει δεσμεύσει ενέργεια για έναν χρόνο για τον «Χ» πελάτη σε συγκεκριμένη τιμή.

      Με το επιχείρημα αυτό η ΡΑΕ προχώρησε στις ρυθμίσεις περί μονομερούς τροποποίησης στην τελευταία αναθεώρηση του κώδικα προμήθειας. 

Στην πράξη, ωστόσο, ο κίνδυνος αυτός από πλευράς των καταναλωτών, να σπάσουν δηλαδή μονομερώς τα συμβόλαια, δεν υφίσταται για δύο λόγους. 

    Ο πρώτος είναι ότι συνήθως τα συμβόλαια αυτά έχουν διάρκεια ενός ή δύο ετών και πουθενά δεν αναγράφεται το δικαίωμα του καταναλωτή να το σπάσει, χωρίς αποζημίωση, οπότε οι καταναλωτές δεν το γνωρίζουν.         Ο δεύτερος, ότι οι περισσότεροι προμηθευτές προκειμένου να είναι πλήρως κατοχυρωμένοι έναντι ενός πιθανού τέτοιου κινδύνου, πουλάνε συνήθως τα σταθερά τιμολόγια με...... προωθητικές ενέργειες, π.χ. επιταγές ενός ποσού ή συγκεκριμένη έκπτωση, με τη δέσμευση ότι θα επιστραφεί εάν σπάσεις το συμβόλαιο, κάτι που επίσης ο καταναλωτής ανακαλύπτει εκ των υστέρων, αφού δεν ορίζεται με σαφήνεια.

       Προκειμένου και να αυξήσουν την τιμή και να μη χάσουν τον πελάτη, ο συνηθέστερος τρόπος ενημέρωσης του καταναλωτή είναι μέσω του έντυπου του λογαριασμού, προς το τέλος με ψιλά γράμματα, στα οποία δύσκολα θα εστιάσει κάποιος. 

Άλλες

 εταιρείες ενημερώνουν με....... sms, παραπέμποντας σε κάποιο άρθρο της σύμβασης και του κώδικα προμήθειας.

       Το απογοητευτικό της υπόθεσης είναι ότι ενώ η ΡΑΕ έχει εντοπίσει το πρόβλημα της αδιαφανούς τιμολόγησης και της παραπλάνησης των καταναλωτών και πήρε πρωτοβουλία πριν από περίπου έναν χρόνο για την καθιέρωση νέων τύπων τιμολογίων, η εφαρμογή τους ...........παρατείνεται συνεχώς. 

Έπειτα

 από μια πρώτη αναβολή για τις αρχές Μαρτίου από την αρχική ημερομηνία της 1ης Ιανουαρίου, .....κατόπιν αποδοχής σχετικού αιτήματος των προμηθευτών, μετέφερε την εφαρμογή τους για τον Απρίλιο. 

     Οι προμηθευτές ζήτησαν και νέα παράταση με το επιχείρημα ότι δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες αλλαγές στα πληροφοριακά τους συστήματα. 

    Κάποιοι μάλιστα διατυπώνουν ήδη αιτήματα για νέα παράταση επικαλούμενοι τον φόρτο εργασίας που έχουν επωμιστεί με τις επιδοτήσεις ρεύματος. 

Εάν δεν υπάρξει νέα παράταση, τότε από 1ης Απριλίου οι προμηθευτές θα πρέπει να υιοθετήσουν νέες  κατηγορίες τιμολογίων: 

Σταθερά, τιμολόγια με όριο αυξομείωσης στα οποία οι πάροχοι θα πρέπει να προσδιορίζουν εκ των προτέρων το όριο της αυξομείωσης της τιμής της κιλοβατώρας από την ενεργοποίηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και ...

Σταθερά,  τιμολόγια χωρίς όριο προσαύξησης, τα οποία θα περνούν το σύνολο των αυξομειώσεων από τη ρήτρα αναπροσαρμογής στην κατανάλωση, όπως συμβαίνει και σήμερα.